Brev:
Søvn om dagen og rytme
29. juli 2009
Alder:
4 mdr.
Søvn om dagen og rytme
Hej Helen
Min søn på snart 5 mdr sover godt om natten, og det er jeg fantastisk taknemmelig over. Han sover som regel mellem 19-19.30 og indtil 5.30-6.00 i streg uden mad. Det har han efterhånden gjort i et par måneder nu, så her klager jeg bestemt ikke.
Meeen om dagen ser det helt anderledes ud desværre. Han har i 3 måneder præsteret at sove 45 min ved alle 3 lure – formiddag, middag og eftermiddag. Enten vågner han og er glad, smiler, griner og ligger og prøver at proppe fødderne i munden, når man kommer ud til barnevognen, og man tænker at han da må være frisk, men efter 10 min oppe kan jeg se at han gnider øjne og gaber, hvilket resulterer i en enorm træt og pyldret baby, der kun vil bæres på konstant.
Jeg har selvfølgelig prøvet alt, synes jeg selv, gå med barnevogn, vugge, give sut, svøbe, ekstra mad inden lur osv. – resultatet er det samme: 45 min. Førhen om morgenen lagde jeg ham oftest ned, når han havde fået mad kl. 6, hvor han så sov en times tid mere, men min egen SP anbefalede at stå op med ham, så søvnen kunne blive længere om dagen – dette hjælper nogle dage, men langt fra alle.
Jeg har prøvet at holde ham vågen i flere timer (maks 2 timer), men dette kan kun gøres ved at køre med ham f.eks. ved at tage ud og handle og så sover han som regel et par timer når vi kommer hjem, men det kan jeg jo ikke gøre hver dag :)
Hvis vi bare er derhjemme, så bliver han træt allerede efter 1 times tid – er det normalt hos en baby på snart 5 måneder?
Det skal tilføjes at han er en meget observerende lille mand, der suger alt til sig af indtryk og lyde, f.eks kan han ikke koncentrere sig om at spise hvis der er andre i rummet. Hans hoved drejer sig efter far, der går igennem stuen osv. Jeg havde egentlig håbet at søvnen om dagen ville blive bedre, når vi skulle starte på skemad, men det synes jeg desværre ikke har ændret noget. Vores dag ser omtrent sådan ud:
6.00: vågner og får flaske 180-200 ml. Står op
7.30: I barnevogn til tidlig formiddagslur. Hvis vi er heldige sover han måske 2 timer – måske kun 45 min. Her har jeg også prøvet at tilbyde han en lille flaske inden putning, men han spiser som regel ikke ret meget
9.00: flaske 160-180 ml
10.30: lur – 45 min
12.00: grød: majsgrød eller rismelsgrød med forskellige toppings (sveske, frugt) + vand + mælk
12.30: Middagslur – 45 min
15.00: flaske 160-180 ml – eftermiddagslur
17.30: grøntsagsmos (kartofler og gulerødder)+ vand+ mælk og frugtmos til dessert
18.30: aftensbad og flaske. Sover omkring kl 19
Det er svært at give han en rytme med 3 lure, når de fleste lure er så korte – har du evt et godt råd?? Jeg kan aldrig nogensinde forestille mig at han kun skal sove 2 lure eller 1 lur på et tidspunkt, når han bliver ældre.
Jeg håber, du kan komme med et godt råd om, hvordan vi kan få en lidt mere fast rytme på vores dagligdag - der er så mange ting jeg gerne vil med ham f.eks. rytmik, mødregruppe osv. , men må desværre ofte melde afbud fordi jeg står med en overtræt baby: Håber du har nogle guldkorn.
Ps. han vejer 7,5 og er 70 cm lang
Kærlig hilsen T