Svar: Søvn om dagen og rytme
29. juli 2009
Alder:
4 mdr.
Kære T
Der sker rigtig meget med din dreng lige nu, han gennemgår en stor udvikling og netop i med den alder han har, begynder mange børn at sove mindre om dagen. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. præcis som du også skriver at du oplever din dreng og derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen. Det er som om at de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med ... det lyder som om at det er der I er lige nu :)
Det er en god idé at arbejde på 3 faste lure dagligt og måske har han i en periode behov for en ekstra lille powernap og det er så helt okay. Men 3 lure dagligt og holde ham aktiv imellem lurene er vigtigt.
Det lyder som om at din dreng sover godt og sammenhængende om natten. Hans nattesøvn er på mellem 10½-11 timer og det er super godt - om dagen vil han så have behov for at sove 3 mindre lure. Det betyder også at hvis han sover 2 timer om formiddagen, så vil han måske kun sove en middagslur og en sen eftermiddagslur på hver 1 time, måske lidt mere - de lidt længere lure om dagen kan du ikke forvente lige nu.
Prøv derfor at lade være med at fokusere på hvor længe han sover, mere at det er vigtigt at han sover og så tænk at mindst en af lurene om dagen gerne må være en lidt længere lur - det betyder ikke så meget om det er formiddagsluren eller middagsluren der er den lange du, det vigtigste er at det lige nu fungerer for jer, at I forsøger at få lidt rytme på dagen. De dage hvor du har mulighed for det, så planlægger du at lægge hans lange lur der, hvor du skal op at handle osv. Du er altså nødt til i en periode, at bruge det at komme ud som noget der aktivere ham, fordi han så efterfølgende jo har vist at han godt kan sove 2 timer :)
Netop det at få en fast rutine med at formiddagen f.eks. er aktiv og søvnen der er kort, middagsluren er længerevarende osv. vil på sigt gavne jer begge rigtig godt :) Denne rytme vil du sandsynligvis også kunne planlægge nogenlunde, fordi det er om formiddagen at du er i mødregruppe, skal have handlet ind osv. og her må han så mere, være aktiv og bagefter må han så sove en middagslur på et par timer.
Jeg håber det giver lidt ro at vide, at det I går igennem lige nu er helt normalt og handler om at din dreng udvikler sig meget. Jeg håber også du har fået lidt idé om hvad du kan forvente og hvordan I kommer lidt videre:o)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske