Brev:
Godnat og sov godt - 3 mdr.
30. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Godnat og sov godt - 3 mdr.
Kære Helen,
Har tidligere har god nytte af dine svar - både på mine egne spørgsmål og på andre læseres. Derfor håber jeg også, at du kan give mig og min mand nogle konkrete holdepunkter i forbindelse med at vi gerne vil lære vores søn at falde i søvn af sig selv.
Vi er desværre endt i en situation, hvor han forbinder mit bryst med søvn. Det betyder, at han er nemmest at få til at sove, når han ammes i søvn. Det betyder også, at han er begyndt at vågne efter kort tids søvn, hvor det ser ud som om han søger efter brystet. Han tager desværre ikke sut - vi har øvet og øvet, men han vil ikke ha' den. Hvis jeg ikke ammer ham i søvn, kan det tage lang tids gåen op og ned af stuegulvet med ham i liften før han falder i søvn. Også selvom han lige har ligget og rullet øjne ved mit bryst. Vi kan ikke trille ham i søvn i barnevognen uden gråd.
Vi føler, at nuværende situation er uholdbar - og har købt bogen "Godnat og Sov Godt" på anbefaling af adskillige andre forældre i vores omgangskreds. Vores spørgsmål til dig er derfor:
1) Hvornår er et barn gammel nok til at man kan lære dem at falde i søvn af sig selv. Altså hvornår kan man putte dem, gå ud af rummet og trøste med korte intervaller indtil han falder i søvn?
2) Kan vi bruge samme princip om dagen - bare med barnevognen. Altså lære ham, at han skal sove, når han bliver lagt (og evt vugget) i barnevognen?
3) Hvis ja til spørgsmål 2, kan vi så indøve soverutinen både dag og aften samtidig eller er det for stor en mundfuld på een gang for et lille barn?
4) Har du i øvrigt en holdning til metoden i bogen?
Med venlig hilsen
Mikkels forældre