Svar: Godnat og sov godt - 3 mdr.
30. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mikkels forældre
Det er helt naturligt at amme sit barn i søvn og når man ikke er mere end 3 måneder gammel, så er det bedste sted man kan være i mors favn eller på fars brystkasse og det er også dejligt at have sit barn der!
I skal holde op med at slå jer selv oven i hovedet med at I har givet jeres dreng dårlige vaner, at I har gjort noget forkert. Det har I ikke! I har givet ham tryghed, nærhed, vugget ham, kærtegnet ham osv. og det er guld værd for hans udvikling. Men når det er sagt, så skal han naturligvis også lære at sove uden at være i jeres favn. Han skal stadig ammes, for hans mælkebehov er stort, men han skal stille og roligt lære at sove i lift, seng eller barnevogn, altså lære at sove for sig selv.
Ifølge bogen "Godnat og sov godt" så kan I sagtens starte 'gode sovevaner' nu med den alder jeres dreng har. Der er ikke noget i vejen for at lære ham at sove i sin egen seng. Det er udmærket at ville det.
Det er dog metoden, som kan diskuteres. Jeg ved at mange forældre er glade for bogen og jeg ved også at mange sundhedsplejersker anbefaler den rask væk .... men jeg er lidt skeptisk overfor bogen, fordi der er flere steder, hvor jeg synes at hjertet mangler.
Der er nogle gode ting i bogen omkring fast putteritual og genkendelighed og der er i princippet heller ikke noget i vejen for at man putter sit barn, går og kommer tilbage igen (det passer bare meget bedre til de noget ældre børn). Der hvor bogen for mig at se kammer over er der, hvor barnet græder og græder og man som forældre bare bliver væk - i yderste instans kan der på 10 dagen gå 17 minutter før man viser sig igen og det synes jeg personligt ikke er menneskeligt.
Det kammer også over der, hvor der f.eks. står en liste: "Du må IKKE synge for dit barn, IKKE kærtegne dit barn, IKKE røre ved barnet og lade det tage fat i dit hår, IKKE give barnet noget at drikke" osv. Ialt er der 12 punkter som man ikke må.
Og jeg er sikker på at det virker. Det gør det da bestemt. Jeg tror bare det er nogle helt andre mekanismer som træder igang og som får barnet til at tie stille. For mig at se handler det ikke om at barnet lærer det skal sove, for mig at se, så handler det om at barnet giver op - det bliver jo ikke lyttet til, bliver ikke set - det mister tillid til sine forældre, hvis man kører bogen ud i sidste instans og ikke reflekterer over hvad der egentlig står og hvordan man bruger det der står.
Så mit råd til jer er at I bruger de afsnit som handler om genkendelighed, behov for fast putteritual osv. Men I skal stadig sørge for at jeres dreng får mælk nok, han skal ammes og I skal være sikre på at han går mæt og glad til ro.
3 måneder gammel viser han et naturligt stort behov for tryghed og det er vigtigt at give ham dette. Derfor vil jeg anbefale dig, at du starter med at amme ham fra den ene side, når han vågner af en lur, bøvser, snakker, leger osv. skifter ble og her svøber du ham så. Herefter ammer du ham fra modsatte side imens han er svøbt og derfra puttes han ned hvor han skal sove. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme og skiftet mellem favn og seng bliver på den måde mindre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favne ned i egen seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Sving evt. liften lidt, tril med barnevognen og lul ham ind i søvnen, men mens han ligger der, hvor I ønsker han skal falde i søvn.
Vær derfor opmærksom på at han ikke må powernappe ved brystet og at amningen ikke skal trækkes ud. Han skal ammes, skiftes, svøbes og ammes igen og han skal spise effektivt og så puttes lige der, hvor han registrerer hvor han bliver lagt.
Det er for mig måden at gøre det på og det er både omsorgsfuldt og nærværende :)
Se I øvrigt min bogguide "Børns Søvn" :)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske