Svar: For stort hovedomfang
30. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Man skal måle barnets hovedomfang flere gange, for at kunne vurdere om hovedet vokser for hurtigt. Børn kan sagtens have et stort hoved (f.eks. arvet efter deres far) som hos jer og hvor det er helt uden bekymring.
Der er også altid en måle usikkerhed, når man måler hovedomfang. Målebåndet bliver måske ikke sat helt præcist og sidder det bare lidt mere oppe eller længere nede end sidst man målte, ja så vil det naturligt kunne give en fejlmåling.
Du kan her på siden, under medlemsklubben og i 'Livets Bog' finde kurver og herunder også en kurve for hovedomfang. Du kan prøve at sætte din datters mål ind der og se hvordan hun ligger.
Der kan være mange årsager til at børns hoved kan vokse for meget, altså vokse hurtigere end normalt. Det man er bekymret for kan f.eks. være 'vand i hovedet' men hvis barnet har dette, så vil det ofte også have mange andre symptomer som f.eks. det der hedder solnedgangsblik og kraftig venetegning (blodårer) på kraniet. Symptomer på vand i hovedet kan desuden være en bred fremhvælvet pande, spændt fontanelle, dårlig spiseevne og opkastninger, især om morgenen og barnet kan ofte også virke forpint og urolig, som om at det har smerter.
Da din datter lyder til at være fuldstændig sund og rask og ikke have symptomer på andet end at ligne sin far :) så synes jeg at du skal prøve at tage det stille og roligt.
Det er rigtig godt at sundhedsplejersken er opmærksom, det er hendes arbejde og det er bedre at tjekke Caroline en ekstra gang end at slå det hen med at det ikke er noget.
Hvis det viser sig at hendes hoved vokser betydeligt hurtigere end normalt, så vil man lave ekstra mange målinger og man vil lave en ultralydsscanning, for at se hvordan det ser ud inde i hendes hoved.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at jeg ikke har fået gjort dig unødigt nervøs. Det er bestemt ikke min mening :)
Fortsat held og lykke med hende! Det skal nok gå helt fint alt sammen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske