Brev:
Græder ved sengetid og om natten
30. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Græder ved sengetid og om natten
Hej Helen
Efter 2 mdr med god søvn, er vi tilbage igen. Det der tidligere har virket har været at lære ham selv at lægge sig, at vi har siddet lidt i væretset og senere komme med tre minutters intervaller. Vores filosofi har været at han ikke må græde, ihvertfald ikke ulykkelig gråd.'
Nu hvor han er 15 mdr et det meget svært at lægge ham iseng. Han vil gerne lægge sig, men græder helt vildt når jeg går. Jeg har ikke kunnet holde de tre minutter fordi han lyder så ulykkelig. Om dagen er han igen mere omklamrende end han har været efter han lærte at gå. Han virker somom at han er bange for at blive forladt. Det bygger jeg på, at hvis yderdøren går når han skal til at sove/lige er faldet i søvn så græder han. Hans far har arbejdet rigtig meget de sidste uger, og det er tydeligt at han savner ham.
Derfor tænkte jeg, at jeg må give mere tryghed og så sidde i værelset - det har virket godt før. Men igår da jeg gjorde det, græd han næsten lige så meget som når jeg går. Han står i sin seng og peger mod døren, betyder det bare at han vil op igen eller at far skal komme....... jeg ved det ikke.
Jeg læste et af dine andre svar til en på 17 mdr, om at han er blevet klar over at verden er farlig og at der bliver sagt meget nej. Er det allerede fra nu 15 mdr? han vågner også om natten mange gange og græder lige med det samme. Hvad kan vi gøre der? Har han mareridt og så må vi bare stå igennem at stå op hver halve time? For han virker ulykkelig eller bange.
Syntes det er svært at følge dit råd med at lave noget praktisk, uden at det virker påtaget - sådan som hans værelse ligger, og jeg forstyrrer ham vel med at gøre det inde hos ham ?
Lige mht at sige nej, vi siger rigtigt meget nej. og det gentager han ved sengetid, det der sengesnak. Jeg får det helt dårligt, og ville gerne opdrage med ja, men har du et godt råd i forbindelse med det (stikkontakter, ovne, frugt og legetøj midt i aftensmaden...... det er jo nej)
Lidt frustreret mor