Svar: Græder ved sengetid og om natten
30. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at lege lidt gemmeleg i løbet af dagen, det lyder som om at jeres dreng lige nu har lidt behov for at lære, at man stadig er der, at man ikke er forsvundet, selvom man er ude af syne og netop gemmeleg kan være en god øvelse til dette.
De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen begynde at få denne forståelse,- at man ikke forsvinder for evigt, selvom man går - og jeres dreng ligger aldersmæssigt lige på grænsen til at kunne finde ud af dette. Det er måske derfor at I lige nu oplever ham ekstra tryghedssøgende og pylret og at han reagerer mere voldsomt, hvis han hører hoveddøren gå.
Den spirende farefornemmelse plejer ikke at ligge helt så tidligt, det ses mere i 18-20 måneders alderen, men det kan da godt tænkes at den øgede modstand jeres dreng oplever i løbet af dagen i form af de gentagende nej, nej, nej påvirker ham mere end man tror ... i hvert fald lyder det som om at det fylder meget i hans hoved, når han inden sengetid ligger og siger nej igen og igen ... og det kan godt være drømmene der om natten gør at han vågner og er ked af det, har brug for jeres tryghed og nærhed for at kunne sove igen.
Du skriver at han virker ulykkelig og bange og jeg tænker at I lige nu skal prioritere at sidde hos ham, holde ham i hånden, læse en bog for ham osv. når han skal sove. Når børn klynger sig til de voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Så lige nu lyder det som om at du skal blive siddende hos ham og gøre ham fuldstændig tryg "Mor er lige her, sove nu, nat nat" og berolige ham så han slapper helt af. Lige nu lyder det som om at han er inde i en periode, hvor det er for hårdt for ham at du går til og fra og hvis han kan falde i søvn i løbet af 15 minutter mod at du sidder der, så er det langt bedre end at du går og han så føler sig utryg ved det.
Du skal naturligvis være opmærksom på hvornår perioden skifter, hvornår du ikke behøver sidde der hele tiden, men igen kan gå til og fra som du har praktiseret tidligere. Hvis han begynder at lege, se det som sjov og ballade, en ekstra mulighed for lidt sjov og leg, så skal du gå. Men lige nu, hvor han har brug for at du er der, så skal du være der!
Med hensyn til at sige nej, så er dette naturligvis nødvendigt en gang imellem. Der er visse ting man ikke må og her skal et nej være tydeligt og klart. Børn i jeres drengs alder husker bedst et nej, hvis der følger en handling med, det vil sige, hvis man f.eks. flytter ham eller flytter den ting, man ikke vil have han ødelægger.
Men det er også sådan, at man godt nogle gange kan sige nej uden at bruge ordet direkte eller ved at give alternativer. Hvis han f.eks. vil have legetøjet i hånden, når han skal spise, så i stedet for at sige "nej, du skal ikke lege med bilen nu" så kan man sige "bilen stiller vi her, så står den fint der imens vi spiser". Hvis han hele tiden piller ved stikkontakterne, ovnen eller noget andet, som han ikke må røre ved og som kan være farligt, så må du nogle gange flytte ham, men andre gange kan du også prøve at motivere ham til noget andet så han glemmer det "kom skat, skal vi ikke læse i den her bog", så han få opmærksomheden på en anden og bedre måde.
Prøv derfor at overveje om du behøver bruge ordet Nej! så meget, eller om du kan sige tingene på en anden måde og give alternativer. Det kan være en god idé at forsøge at fokusere på de positive ting, hvor man starter med at sige ja, i stedet for at sige nej. Du kan altså i stedet for at sige "Nej, du ikke lege med bolden nu" så sige "Jeg kan godt forstå du gerne vil lege med bolden, vi leger med når vi har spist ...".
Forskellen er at man ved at reagere og svare på denne måde viser barnet at man forstår hvad barnet vil. Man anerkender den følelse der ligger bag barnets handling, du forstår godt at det er sjovt at spille bold, det passer bare ikke sammen med aftensmaden, men er fint bagefter ... Det er altså en god idé at kigge på de følelser der ligger bag din drengs handling og ikke kun se på handlingen :)
Håber du forstår hvor jeg vil hen og at du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske