Svar: Putteritual hvor?
30. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Mor
Det vil være rigtig fint at putte jeres dreng i egen seng og lade ham falde i søvn der, hvor han skal sove hele natten. Hvis han falder i søvn i jeres seng og derefter flyttes til egen seng, så bliver han naturligt forskrækket, når han om natten vågner op og registrerer at han er lagt et andet sted. Det er derfor vigtigt at han falder i søvn der, hvor I ønsker han skal sove og han skal gøres helt tryg ved sit sovested.
Hvis jeres dreng er utryg ved sin egen seng, så kan det blive rigtig svært pludselig at putte ham der - især hvis han heller ikke er vant til at sove på sit værelse. I må derfor vurdere, hvor hurtigt I kan gå frem her.
Hvis han er utryg ved sengen og slet ikke er vant til sit værelse som sovested, så kan det være en idé at lægge en stor madras på gulvet i værelset. I vil her kunne give ham samme tryghed og nærhed som I plejer i dobbeltsengen, men han vil lære at sove på sit værelse. Stille og roligt i takt med at han føler sig mere og mere tryg, kan han så flyttes op i sin seng og I kan nøjes med at sidde ved siden af ham og holde ham i hånden. Gentage samme godnatritual som da I lå sammen med ham på madrassen, men den fysiske afstand bliver mindre og mindre ...
Det kan altså være en god idé at gøre det i etaper, hvor I starter med at læse bøger, ankker, nusser og holder om præcis som I plejer men på en madras på hans egen værelse og derefter gør det sammen, men med ham i hans egen seng.
Rigtig meget held og lykke med de nye soverutiner :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske