Svar: Tvivl om alder til vuggestue
19. maj 2004
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Jeg vil gerne hjælpe jer med at løse dette problem, men der er jo ligeså mange mininger om, hvad der er rigtigt at gøre i denne situation, som der er forældre, og i sidste ende er det derfor jer, som bliver nødt til at finde ud af, hvad i tror er bedst for jeres datter.
Det er rigtigt at børn godt kan have glæde af at være sammen med andre børn. Men først omkring 2 års alderen begynder de at lege sammen, indtil da leger de mere ved siden af hinanden.
Min umiddelbare holdning er at små børn ikke har behov for at være i pasningsordning mange timer hver dag. De har brug for at være sammen med deres forældre i trygge rammer. På et eller andet tidspunkt skal de fleste forældre dog begynde ar bejde igen, og børnene er derfor nødt til at blive passet ude.
Fordelen ved at komme ud, er blandt andet at der er andre børn, så de trods deres unge alder lærer at indgå i et samspil med disse, samtidig er der også personale, som er uddannet i at støtte og hjælpe disse børn i forhold til deres udvikling.
På den anden side er det rigtig godt for barnet at være hjemme i trygge rammer og være sammen med en voksen som har tid og kærlighed at give barnet. Det er også godt for et barn at få lov til at være med i de dagligdags ting. F.eks. at dække bord, vaske tøj, bage boller osv. Og samtidig er det jo godt for barnet (og oldeforælderen) at få den tætte kontakt som en pasning i jeres tilfælde ville give.
Førhen i tiden, hvor flere gik hjemme og der dermed var børn ude at lege i gården og på vejen, kunne børn sagtens skabe sig sociale kontakter hjemme. Det er lidt anderledes idag. Sociale kontakter er dog ikke så nødvendige med jeres barns alder.
I skal naturligvis overveje, hvad oldemor kan give jeres datter i forhold til at hun kommer i vuggestue. I skal også besøge institutionen før I tager en beslutning. Man får et helt klart indtryk, når man kommer på besøg og det kan være nemmere at tage en beslutning herefter.
Fortsat held og lykke. Jeg er sikker på at I nok skal finde ud af, hvad der er bedst for jeres barn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske