Svar: Frugtstykker?
31. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Det er rigtig godt at du er begyndt at give din dreng lidt moset frugt på en ske, det kan du gøre med mange typer frugt - f.eks. også melon, fersken, en moden pære, lidt banan eller lignende. Ligesom du også kan give ham bær - hindbær, jordbær osv. som han også vil elske. Du kan bruge moset frugt / bær som topping på en grød eller du kan give det som lidt lækker dessert efter et grøntsagsmåltid eller som mellemmåltid.
En gang imellem er det dog også en god ide at give ham lidt, som han selv kan sidde med i hånden, opbløde med spyt og gumle på.
Det er helt naturligt for børn i 6-7 måneders alderen at putte i munden. Gummerne kan godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og at give barnet mad i hånden handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, givet barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt ...
Det er forholdsvis store stykker han skal have i hånden, det er ikke små bidder, men f.eks. 1/4-1/2 blomme alt efter blommens størrelse, som han skal sidde med og sutte på og det kan være udmærket at lade skrællen blive på, da den kan holde lidt sammen på blommen, så han bedre kan styre det.
En tvebak giver måske også et meget godt billede af størrelsesforholdet ...
Man skal altid have barnet under opsyn, når man giver det noget i hånden og ligeså snart man fornemmer at barnet har fået gnasket så meget i det, at der kan komme et større stykke af, så er det godt at fjerne det og erstatte med et nyt frisk stykke.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske