Svar: Drikker for lidt - 8 mdr.
31. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå det er lidt hårdt i øjeblikket, når du skal amme 4 gange dagligt og samtidig går på arbejde. Det er dog meget normalt med 3-4 amninger i 8 måneders alderen og især nu, hvor det er varmere i vejret, er det naturligt at din dreng har lidt mere behov for væske. Samtidig er amningen jo måden han er tæt sammen med dig på og netop det, at du nu er begyndt at arbejde og mere væk hjemmefra = mere væk fra ham, vil naturligt gøre at han søger dig lidt ekstra ...
Omkring 9 måneders alderen vil 3 amninger dagligt dog ofte være nok, men de vil stadig ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Amning i ydertidspunkterne slipper du således ikke helt for og hvis du ikke ønsker at amme, så vil det være naturligt at give en flaske i stedet for. Far kan evt. forsøge med en flaske sen aften, men da jeres dreng ikke er vant til dette og da han nu er så gammel som han er og amningen i princippet fungerer, så virker det lidt pjattet at begynde at introducere den nu - den skal jo væk omkring 1 års alderen - men du kan naturligvis overveje den mulighed.
I 10-12 måneders alderen kan man normalt nøjes med to amninger dagligt - igen ofte aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - det er forskelligt hvad der passer familierne bedst.
I løbet af dagen må du og far gøre som I gør. Tilbyde vand af kop, forsøge med flere slags kopper. Prøv f.eks. også med en kildevandsflaske med og uden tut, det kan få nogle børn til at drikke lidt mere. Det kan også være en idé at komme en appelsinskive, citronskive eller lignende i vandet så det smager af lidt og derved bliver lidt mere interessant.
Det er rigtigt at hans væske behov er stort, I skal regne med at han har behov for godt 1½ liter væske i døgnet, sandsynligvis lidt mere, han er en stor dreng og har brug for meget. Det får han gennem de fire amninger og det er således et reelt behov, når han vågner og efterspørger brystet.
Det er et spørgsmål om tid, han vil med tiden blive bedre til at drikke af kop og vil vende sig til at drikke andet end modermælk, så tiden arbejder også for jer - men jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej:)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske