Brev:
Den Kære Søvn...not - episode 3
31. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Den Kære Søvn...not - episode 3
Hej igen igen.
Du har svaret så fint på mine to tidligere henvendelser, og det er meget rart at føle, at man bliver taget alvorligt.
Jeg håber derfor, at jeg igen kan høste lidt af dine gode råd til den samme gamle traver.
I ti dage har vi nu fulgt dine råd om masser af mad, gode søvnassociationer, ingen dagflaske, drømmeflaske m.m. til vores søn på 11 måneder. En del af disse ting var allerede indgroet i vores dagligdag, så det er primært søvnassociationerne, der er nye for os.
I går var vi så til ørelæge, for at få tjekket, at der ikke var tale om smerter, da vi havde en mistanke i.f.m hans mønster med at vågne efter 30 minutter (væske, der oparbejder tryk i øret). Der var intet. Heldigvis naturligvis, selvom det havde været rart med en årsag.
Der er ingen forbedringer sket. Hverken dag eller nat.
Nu skriver jeg igen, måske mest fordi jeg skal starte arbejde på mandag (tre nætter fra nu) og er så meget i søvnunderskud, at jeg render rundt og er dårlig. Jeg skriver mere detaljeret, for ligesom at give dig en mulighed for at gennemskue, om der er noget, der er helt galt. Samtidig er jeg godt klar over, at ti dage muligvis og sandsynligvis ikke er tid nok til, at nye gode vaner er indarbejdet, så vi fortsætter naturligvis.
Vores søn vågner klokken 6-6.15. Vi leger, er glade, spiser og pjatter. Klokken ca. 9 er han klar til en lille lur i barnevognen. Han bliver skiftet, møsset, lagt ned, puttet med dynen og med et "nu skal du sove", hvorefter myggenet og stofble (for lyset) kommer på. 99% af gangene sætter han sig op og vi starter forfra fra putte med dyne. Dette finder sted måske 30 gange.
Han sover 90% af gangene i præcis 30 minutter. Andre gange tager han 45-90 minutter. Vi nænner ikke at vække ham, måske fordi han jældent får så meget søvn. Men ville det være en god idé?
Fra ca. 9.30 til 12.30 leger vi, spiser, pjatter, hygger, griner, læser, danser og så videre. Han er i godt humør og meget mild, pisker rundt og rejser sig ved alt. Slipper lidt af og til, men står højst to sekunder selv. Ret godt alligevel, synes jeg. Klokken 12.30 bliver han lagt på nøjagtig samme måde som ved formiddagslur og med samme resultat.
Hvis han kun sover 30 minutter og kun har sovet 30 minutter formiddag, så tyr vi til mange tricks for at få ham til at sove mere. Ae på kinden, vippe lidt med barnevognen. Vi kan ret tydeligt se, om han er vågen vågen eller bare vågnet lidt op.
Resten af dagen leger vi, og han er oftest i godt humør helt til klokken 17, hvor han begynder at blive træt (forståeligt nok). Han elsker at spise selv, men for at sikre, at han får mad nok, plejer jeg at runde af med en omgang yoghurt med havregrød, som jeg giver ham. Dette er klokken 18.30.
Fra 18.30 har vi STILLETID herhjemme. Det betyder, at al leg - også storebrors - skal være ikkelarmende og rolig, gerne historielæsning.
Herefter i et ret fast mønster bliver han vasket (i bad hver 3. dag, de andre gange grundig vask), får ren ble, børstet tænder, nattøj. Derefter ind på skødet og få en godnathistorie. Han siger godnat til storebror og far med møs og kram. Flasken får han i soveværelset på grund af lys og lyd. Han spiser gerne 180 ml. Så bliver han møsset, lagt i sin tremmeseng, får dynen på, sovebamsen op til sig, aet på kinden og sagt "godnat skat, nu skal du sove". Klokken er nu 19.
Jeg forlader værelset og vender tilbage, når han har grædt et minut. Trøster i max 30 sekunder, går først ind efter 2 minutter osv op til 5 minutter.
ALLIGEVEL vågner han hver halve time i hvert fald tre gange (19.30, 20, 20.30) inden han klokken ca. 23 får drømmeflaske (spiser ca. 180 ml). Han vågner herefter oftest klokken 23.30, 01 og 02.30. Alle disse opvågninger er lidt overfaldiske og han falder i søvn igen efter max 10 minutter, ofte efter 3 minutter, hvis vi bare aer ham lidt på hånden. Vi ved jo godt, at han burde lære at falde i søvn selv, og det er også derfor, vi bruger de 1-2-3-4-5 minutter ved lægning. Metoden ser bare ikke ud til at lære ham noget. Men fra 02.30 sover han til ca. 04.30 og sutter meget hårdt på min hånd, hvorfor han får omkring 60 ml. Han slipper selv flasken inden han falder i søvn igen og sover herefter til klokken 06.
Puha, det var vist rimelig detaljeret, håber du kan pløje dig igennem det (måske skulle jeg bare læse dette op for min søn, så falder han nok i søvn...!). Vi tænker, der måske er præcis den detalje, der forklarer det hele, håbet er jo lysegrønt.