Svar: Den Kære Søvn...not - episode 3
31. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Hej igen
Tak for dine pæne ord til mig, jeg håber at jeg også kan hjælpe lidt på vej denne gang :)
Det er rigtig godt at I har fået tjekket ørerne og ved at der på nuværende tidspunkt ikke er problemer med smerter der - så langt så godt :)
Det er også rigtig godt at I er meget opmærksomme på hans indtag af mad og væske i løbet af dagen samt vigtigheden af at han kun beroliges med flasken og ikke er afhængig af den for at sove videre ...
Og så er det også rigtig godt, at du medtænker tid - det tager rigtig lang tid at ændre vaner og med tid mener jeg uger, altså ikke måneder, men uger og selvom 10 dage kan virke som laaaaang tid, så giv det lige nogle uger mere ... Måske eller forhåbentlig er der allerede sket en forandring til det bedre, når jeg svarer dig idag - jeg har jo lidt lang svartid i øjeblikket, der er mange spørgelystne familier :)
Han vågner tidligt og det lyder umiddelbart fint med en lur kl. ca 9, men måske er det lige tidligt nok for ham .. måske skulle du prøve at strække den lidt bare 20-30 minutter for at se om han så lettere lægger sig til at sove. Det kan også være modsat, at der går for lang tid og han derfor bliver overtræt og du skal prøve at putte ham lidt før - men umiddelbart tænker jeg kl. ca 9.30 er et forsøg værd. Også fordi hans middagslur ikke skal ligge alt for sent.
Jeg tænker også at de fleste børn i 12-18 måneders alderen begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. De sover f.eks. 2 timer mellem 12-14 ... Jeres dreng er 11 måneder nu og sover generelt ikke særlig meget, men måske vil han trives bedre med kun en lur.
Mine tanker går lidt frem og tilbage kan du godt høre - på den ene side hans alder og det at han står tidligt op, det tyder på behov for en formiddagslur .. På den anden side hans vægring mod at sove, når han bliver lagt og hans meget korte lur - han powernapper nærmest - så måske han stille og roligt er parat til kun en lur dagligt, som så bliver en lidt længere lur ...
En powernap er også guld værd og det gør ikke noget at han ikke sover mere end ½ times formiddagslur. Det er fint, sådan må han gerne sove med den alder han har - men han skulle så bare gerne tage en lidt længere middagslur, som måske godt kan lægges kl. 13-13.30 - altså igen lidt senere end nu ...
Jeg tænker også, hvad der mon sker ved at han sætter sig op. Hvis du nu putter ham, han virker parat til at sove, du nøsser ham, giver ham dyne på osv. og så går - tror du så ikke han ville lægge sig ned og sove? Hvad hvis du puttede ham i barnevogn med sele på og bremsede vognen på alle hjul, han stop på terrassen eller under et træ, kunne sætte sig op og kigge ud - tror du ikke han ville lægge sig ned, når han var træt og opdagede at der ikke skete noget .. der kom ikke nogen mor og puttede dyne på igen ... Ikke noget myggenet, fjern det og lad ham kigge på verden, blive fyldt af indtryk og samtidig opleve at du ikke render frem og tilbage 30 gange ...
Jeg synes ikke I skal vække ham når han sover godt. Lad ham endelig sove, når han sover!
Hvad ville der ske, hvis du ikke gik fra ham om aftenen, men blev hos ham, holdt ham i hånden og sagde små beroligende ord som "sshhh" eller "ssååå" - ikke snakkede, ikke inviterede til leg, men stille og roligt lullede ham lidt i søvn ved at sidde der, holde ham i hånden og sige "ssssyyy". I har jo prøvet at gå frem og tilbage og oplever ingen effekt, faktisk får jeg lidt på fornemmelsen at han bare ligger og venter på at I kommer tilbage og naturligt bliver ked af det når I så atter går, for at komme tilbage igen ...
Jeg tror I skal prøve at være lidt mere væk fra ham om dagen, lade ham sætte sig op og derefter selv finde ro og så om aftenen, gøre det modsatte, sidde hos ham, holde i hånden og så et stille "sssshhh, du skal sove nu, ssshhhh".
Lidt flere tanker at arbejde videre med, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske