Svar: Madvaner - 15 mdr.
1. august 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Susan
Det er meget normalt at børn i 1-2 års alderen bliver lidt mere selektive, når det drejer sig om madvaner. Nogle dage kan de lide en ting, andre dage rører de det slet ikke og det er generelt en god idé at se på indtaget over flere dage, for at få en idé om hvorvidt barnet spiser varieret nok eller ej.
Det kan også være fornuftigt at supplere barnet i denne alder med en daglig multivitaminpille, som skal knuses eller knækkes i kvarte så man er sikker på at hun ikke får den galt i halsen.
Børn i denne alder vokser ikke så hurtigt og den naturlige lyst til at putte i munden er forsvundet. De smager ikke bare på tingene, men skubber det væk eller kniber munden sammen og det er utroligt vigtigt at du ikke lader dig gå på af dette eller giver din datter unødigt meget opmærksomhed, når hun ikke spiser - hvis hun oplever at hun kan få ekstra opmærksomhed når hun kniber munden sammen, så kan man risikere at forstærke problemet.
Hun har stadig brug for mange små måltider i løbet af dagen og det er vigtigt at du fokuserer på at lidt og tit er bedre end meget på en gang. Det er også vigtigt at du giver hende forskellige valgmuligheder på tallerkenen og du kan med fordel købe en tallerken der er inddelt i rum, så du kan lægge små stykker frikadelle i et rum, majs, ærter og rød peberfrugt i et andet, brød i et tredie og lidt dyppelse (sovs, dressing) i et fjerde osv.
En lille smule forskelligt er godt og netop det at kunne dyppe i sovs eller lignende kan være en rigtig god idé, for at få hende til at spise lidt mere - det kan gøre det lidt sjovere at spise.
Du kan også stadig snyde lidt grøntsager i hende, ved at bage boller med f.eks. spinat, gulerod eller lignende. Du kan komme champignon, forskellige rodfrugter, peberfrugt og lignende i kødsovs, sammen med lasagnen osv. og på den måde nogle gange være heldig at få lidt mere varieret kost i hende - men generelt er det som sagt en god idé at servere maden adskilt og lade hende spise det hun nu føler lyst til :)
Du skal være opmærksom på at hun ikke må drikke alt for store mængder mælk og ikke må får alt for mange sukkerholdige fødevarer og drikker. Du skriver at du giver hende snacks som mellemmåltid og jeg kan ikke se hvad disse består af, men du skal være opmærksom på at tørret frugt, forskelligt kiks osv. kan indeholde store mængder sukker, som naturligt vil mætte hende og gøre at hun ikke spiser sufficient.
Det kan naturligvis også spille ind at I har rejst meget på det sidste. Der skal ofte være en vis ro og struktur på dagligdagen for at børn trives, alt for meget uro kan godt give problemer med f.eks. madindtag - for nogle børn betyder det mindre, men for andre rigtig meget ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske