Brev:
Pige på 10 mdr. slår og river
19. maj 2004
Alder:
10 mdr.
Pige på 10 mdr. slår og river
Tusind tak for en god brevkasse, som jeg ofte bruger til hjælp og inspiration. Jeg har nu selv et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har en dejlig datter, der netop er fyldt 10 måneder. Hun har altid været en meget nem og glad pige. Spiser godt, sover godt om natten, er nem at putte, osv.
Hun er inden for den sidste måned kommet i en selvstændighedsfase, og flere gange om dagen får hun et raseri anfald, hvis noget ikke lige går, som hun ønsker. Hun kan blive rasende på hendes far og jeg, på legetøjet, fordi hun ikke vil skiftes osv. Alt det synes jeg er dejligt at se. Det er dejligt, at hun kan sige fra, og vi forsøger at hjælpe hende, ved at formulere de ting, som vi tror hun er sur over.
Men, i den seneste tid er hun også begyndt at kradse og slå, hvis hun bliver meget gal. Hvis jeg f.eks. flytter hende fra noget, hun ikke må lege med (vi har meget få grænser her i huset, men f.eks. må hun ikke pille ved vores hunds hundekurv, da det er dens helle), bliver hun så rasende. Hun laver flitsbue og skælder ud, men som sidste udvej, kigger hun meget surt på mig, slår ud efter mig, og river mig i ansigtet, eller hvor hun nu kan få fat. Jeg bliver lige chokkeret hver gang, og ved simpelthen ikke, hvordan vi skal takle det. Vi siger højt og tydeligt "Nej", men endnu er hun jo for lille til at forstå det. Hun er ellers en kærlig og glad pige.
Hvad gør vi forkert? Håber du kan hjælpe. Troede først, at det var når de blev ældre, at de i desperation over ikke at kunne formulere deres ønsker, kunne finde på at slå. Der er ingen tvivl om, at hun gør det bevidst.
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Spirillen