Svar: Pige på 10 mdr. slår og river
19. maj 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Spirillen
Det er helt naturligt at børn omkring et års alderen og faktisk også allerede fra 9-10 mdr´s alderen begynder at vise mere selvstændighed og sige fra overfor forskellige ting. Nogle gange så meget at man som forældre bliver helt forbløffet og slet ikke kan genkende sit barn, men tænker 'hvad er det dog der sker med hende'.
Tiden fra nu og frem mod tre års´alderen er en tid med store frustrationer og en tid, som kræver stor forståelse og kærlighed fra jeres side.
Jeg kan godt se at du har fulgt nogle af mine tidligere råd til andre, og det er meget flot at I forsøger at formulere de ting, som I tror hun er sut over. Jeg er også helt sikker på at hun gør det bevidst og jeg tror faktisk også at hun godt forstår et 'nej'. Hun glemmer bare så hurtigt, at hun skal have det gentaget mange gange.
Samtidg er det også meget vigtigt at I lægger en handling bag ordet nej. Det er altså ikke nok at sige nej, men I skal samtidig også flytte hende, når hun kradser og slår jer. Ved at lade ord og handling føles ad, vil hun lettere kunne huske det.
Jeg kan godt forstå at du bliver chokeret, når hun 'langer ud' efter dig, men det er meget vigtigt at du kan rumme hendes følelser. Du må gerne sige til hende 'du bliver bare så vred, når du ikke må røre ved xx´s kurv' og så prøv at holde om hende og være der for hende, når du ved at hun er vred. Hun skal lære at et nej er et nej, men samtidig også lære at tackle den frustration der automatisk vil følge med, når hun får et nej.
Jeg vil foreslå dig at lære bogen "Ka' selv - vil selv, men du må hjælpe mig" hvor nogle af ovenstående råd også er hentet fra. Du kan læse mere om bogen under bogguide.
Fortsat held og lykke med den fremmelige pige.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske