Svar: Hmm mad ...
1. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Tilde
Det lyder som om at din dreng er rigtig glad for skemaden og fint mestrer teknikken med at spise med ske. Det lyder også som om at han er træt af flasken og smagen af modermælkserstatning, og man kan jo sagtens forstå ham ...
Det er dog stadig meget vigtigt at han får sin mælk eller sine flasker, det handler ikke kun om at han skal have mælk, men også om at han skal have væske nok. Fordelen ved flaske er jo at du ved præcist hvor meget han indtager - men det kan naturligvis også være en ulempe, da det kan give unødig bekymring, hvis han drikker for lidt ... Det lyder som om at han indtager store mængder mælk, når du giver ham mælk på ydertidspunkterne og det er rigtig godt. Det er meget fint og rigtig godt at du giver ham flasken i søvne, så du sikrer ham et vist indtag, sådan er du nødt til at prioritere.
Hvis du kan få ham til at drikke 4 flasker dagligt a 200ml så får han 800ml på et døgn og det vil være super godt. Du behøver således ikke plage ham med flaske hele tiden, der må godt gå nogle timer imellem at han tilbydes flasken, hvis han så bare tager en ordentlig tår, når han så tager imod. Ved siden af flaskerne med mælk skal han så have vand.
Man kan godt overveje et 3. skemåltid, da det kan være fornuftigt at sikre ham små hyppige måltider - men det skal så netop være små måltider han får, også for at give plads til mere mælk i maven. Det er således vigtigt at du ikke giver ham mere end 3/4 dl. grød eller mos af gangen og vand af kop, netop for at han stadig har lyst til flaske. Hvis du giver ham 1½ dl grød eller mos og han så derfor afviser flasken, så dur det ikke. Så en lille smule grød og mos er bedre end slet ingenting og han har godt af at få lidt - men mængden skal stadig give plads til mælken.
Brug også mme i grød og mos, så han får lidt ekstra den vej :) Og prøv om han om dagen måske en gang imellem vil drikke mme af en kop.
Flaskerne kan du tilbyde i ydertidspunkterne som aften, sen aften og tidlig morgen og netop udnytte at han sover og så en flaske ekstra i løbet af dagen, som du kan passe det ind - nogle børn trives bedst med netop 4 flasker på denne måde.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske