Brev:
Vanskeligt at få min søn til at drikke nok mælk
1. august 2009
Alder:
9 mdr.
Vanskeligt at få min søn til at drikke nok mælk
Hej Helen,
Min søn er nu lige knap 9 mdr. Den seneste tid har jeg haft problemer med at få ham til at drikke mælk nok.
Jeg ammer ham tidlig morgen, hvor han tager noget (selvom han efter lidt tid hellere vil snakke, men han får da noget). Indtil for et par uger siden ammede jeg ham inden eftermiddagensluren, men det kunne han slet ikke koncentrere sig om, og da jeg alligevel snart skal starte på arbejde, er jeg gået over til at give ham en flaske der i stedet for. Det hjalp i starten, men nu gider han heller ikke den - han drikker max 50 ml., så begynder han at bide i og lege med flasken (selvom han får den lige inden sin eftermiddagslur og egentlig er træt). Endelig for han en flaske inden han kommer i seng, som jeg som regel kan få ham til at tømme (200 ml.) Han får desuden lidt MME i sin øllebrød om morgenen (ca. 60 ml., vil jeg tro). Men er det nok mælk, at han kun får ca. godt 300 ml. MME + 1 amning?
Han vil ikke have (og har aldrig rigtig villet) have grøntsagsmos, men får kartofler, gulerødder osv. i stykker, så der kan jeg ikke rigtigt blande noget i. Hvis jeg tilbyder ham MME af et glas, drikker han ikke ret meget (og det han drikker af MME i glas drikker han så mindre vand, så han får ikke mere væske ud af det).
Jeg er lidt i tvivl, hvor meget jeg skal kæmpe for at få mere mælk i ham - skal jeg evt. til at søde MME med sukker, for at se om han så vil drikke det igen?
Jeg tror nu ikke umiddelbart, det er smagen, det er galt med - jeg har suppleret med flaske siden han var 3 mdr, og han har altid gladeligt drukket det. Det er som om, han ikke rigtig gider det mere.
Vores spise/soveplan ser ca. sådan ud:
Ca. kl. 05.00: Vågner. Jeg tager ham ind til os, ammer og han sover lidt videre mellem os.
Ca. kl. 07.00: Vågner, står op.
Ca. kl. 08.00: Øllebrød (ca. 60 ml. MME) med sveskemos + vand
Ca. kl. 09.30: Det er lidt forskelligt, hvad han får her; lidt brød/frugtmos/yoghurt + vand
Ca. kl. 10.00: Formiddagslur (sover ca 1½ time)
Ca. kl. 12.00: bondebrød med pålæg, evt. lidt rester fra aftensmaden + vand
Ca. 14.15: MME (bliver tilbudt 200 ml., men drikker kun max 50 ml.) Puttes derefter til middagslur (sover ca. 1½ time)
Ca. kl. 16.00: Det er igen lidt forskelligt, hvad han får her; lidt brød/frugtmos/yoghurt + vand
Ca. kl. 18.00: Aftensmad (det samme som os) + vand
Ca. kl. 19.15: MME (200 ml, som han som regel drikker), og puttes til nat.
Det duer ikke at give ham i flaske der ved 23tiden, når vi går i seng. Han vågner op af det, bliver ked/sur og vil bare have sin sut og sove videre. Skal jeg evt. gå tilbage til at give ham mere grød (fx. om eftermiddagen), hvor jeg kan blande lidt MME i, eller skal jeg ikke "kæmpe" så meget for, at få mælken i ham. Da jeg startede med at give 2*200 ml MME, stoppede jeg med at give jerndråber, men det bliver jeg vel nødt til at begynde med igen, når han ikke helt når op på de 400 ml.?
Han virker ikke umiddelbart til at mangle noget - han er nem, glad og meget aktiv, som han altid har været.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Med venlig hilsen
Magnus' mor