Svar: Vanskeligt at få min søn til at drikke nok mælk
1. august 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Magnus' mor
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og jeg tænker at Magnus ud over sine flasker, jo også får mere og mere mælk via maden. Du er begyndt at give ham lidt yoghurt, du bruger mælk i grøden, hvor det er muligt og du kan derudover også give ham lidt ost, sovs osv. Især til hans grøntsagshapsere om aftenen, vil det være fint, hvis du kunne lave lidt forskellig sovs, så han på den måde både får lidt ekstra fedtstof, men også får lidt ekstra mælk ...
Det vil dog være rigtig godt, hvis du kunne give ham jerntilskud igen, det er ikke fordi han mangler jern nu, men fordi det er vigtigt at forebygge at han får jernmangel i 1-2 års alderen og når han ikke får fulde 400ml mme dagligt, så bør han få dagligt jerntilskud til han er et år.
Jeg tænker også at det er godt du bibeholder flasken inden middagslur, selvom han ofte ikke drikker mere end 50ml så tæller de dog med i regnskabet og det er bedre end ingenting :)
Så planen for dagen er fin og du gør allerede rigtig meget, men jerntilskuddet kommer du nok ikke uden om - og tvinge ham til at drikke mere mme, det synes jeg er lidt synd.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske