Svar: Rugbrødsstart
1. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
Hvis din dreng er meget sulten til frokost, så vil det være rigtig godt at starte med lidt skemad og så supplere med de små brødhapsere ved siden af (i stedet for at gøre omvendt :o)).
Jeg vil anbefale dig at du giver ham grøntsagsmos til frokost. Det kan være mos fra aftensmaden, men det kan også fint være mos fra glas. Du kan give ham det på en ske og følge efter med brødhapsere uden andet end lidt smør eller leverpostej, rognguf eller lignende på, men du kan faktisk også bruge lidt af grøntsagsmosen som smørbart pålæg og på den måde få ham til at tygge de små hapsere lidt bedre ...
Når du giver ham rugbrødshapserne, så giv ham dem med fingrene i starten og forsøg at putte dem ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen om dem. Hvis han får dem ind foran i munden, så skal han finde ud af at føre dem med tungen over i siden og tygge og det kan godt kræve så stor koncentration, at han bliver ked af det og mister modet .. så hjælp ham på vej ved at få brødhapserne ind i siden af munden.
Det kan også hjælpe at give ham en brødskorpe, agurkestang eller lignende i hånden først, som han kan starte med at gumle på, opbløde med spyt osv. og imens du gør grøntsagsmosen klar. Så bliver han opmærksom på at det er spisetid og er mere modtagelig, når du så kommer med lidt mos og derefter brødhapsere.
Det er en god idé at give grøntsagsmos sammen med rugbrøddet til frokost, fordi du på den måde får givet grøntsager, kød, fisk osv. 2 gange dagligt. Samtidig vil grøntsagsmosen med tiden blive til kogte grøntsager i stykker, som han kan spise med fingerene og øve sit pincetgreb. Det er således naturligt at spise grøntsager sammen med sit rugbrød - det gør vi andre også :)
Derimod vil det være fint at give grød om morgenen, evt. om eftermiddagen eller sen aften som en del af putteritualet for at fylde barnet lidt ekstra op til natten. Grød bør som udgangspunkt kun udgøre to af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos og helst med kød eller fisk :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske