Svar: Bekymret for tilknytning
1. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Du ar absolut ingen grund til bekymring. Din dreng lyder til at have en rigtig fin og sund tilknytning til dig- jeg kan ikke ud af det du skriver, finde noget som gør mig bekymret :)
Du skriver at "Jeg har dog tit været ked af, at han ikke tydeligere har vist, at det er os/mig, der er hans trygge base" og samtidig viser du mig netop alle tegnene på at han er trygt tilknyttet dig / jer:
- Han er fascineret og nysgerrig på verden, han er naturligt tryg ved andre mennesker og er du eller far ikke lige ved siden af ham, så bruger han naturligt end anden voksen
- Han bliver ked af det, hvis I forlader rummet og at han vrider sig for at komme ud af jeres favn er naturligt, det er fordi hans udforskningstrang er stor
- Han charmer alle - dejligt og godt - han gør det velvidende at den trygge base er bag ham
- Han viser sin glæde, kryber hen, kravler op, rækker armene op "tag mig op", når han ser dig
- Han kærtegner dig, prøver at kysse dig med sin åbne mund, han lader sig trøste og falder ind til dig, nyder at være i din favn
- Han kigger intenst på dig, kærtegner og undersøger dit ansigt, han søger fysisk kontakt og nærhed med dig
- Han holder øje med dig, når han bevæger sig ud i verden, en gang imellem skal han lige hen og have et kram før han atter er parat til at bevæge sig ud i verden igen - hen til den faste base, tankes op med lidt mod og styrke og ud i verden igen
- Han har god kontakt, - og ingen deler din bekymring.
Jeg er ikke bekymret ud fra det du beskriver og de der har set ham og dig sammen har ingen bekymring ... så prøv at slip dni bekymring og nyd at du har en dejlig dreng som udvikler sig i rigtig god og sund retning :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske