Brev:
Min dreng viser ikke tegn på mæthed
1. august 2009
Alder:
10 mdr.
Min dreng viser ikke tegn på mæthed
Kære Helen!
Så sender jeg lige endnu et spørgsmål, selvom jeg allerede har et brev i køen. Min søn er nu 10 måneder, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget han skal spise.
Han har endnu aldrig vist tegn på mæthed. Han kan godt finde på at dreje hovedet væk, hvis der er noget, han ikke kan lide, eller hvis han kan se noget, han hellere vil have. Men han har endnu aldrig vist, at han ikke vil have mere at spise (hverken når han får flaske eller almindelig mad). Jeg undrer mig over det – er det normalt? Han viser sjovt nok tydeligt, når han ikke vil have mere vand at drikke.
Jeg synes derfor, at han spiser rigtigt meget i løbet af en dag, og jeg har svært ved at vurdere, hvor meget jeg skal give ham, når han aldrig selv stopper. Det skal siges, at han hverken er tynd eller buttet – han ligger lige på kurven.
Vores dag ser cirka sådan ud:
6-7.30 vågner
Ca. 7-7.30 havregrød af knap 1 dl havregryn og 2 ½ dl væske med frugtmos. Spiser det hele. Vand af kop.
Ca. 9-9.30 ½ bolle med ost, frugt i hånden og/eller frugtmos. Vand af kop.
Ca. 10-10.30 200 ml. mme. Formiddagslur 1/2-1 ½ time
Ca. 12 1 helt stykke rugbrød med smørbart pålæg. Grøntsagsmos, kogte grøntsager, kød i hånden, evt. lidt frugt. I alt godt 1 dl. udover rugbrød. Vand i kop.
Ca. 14-14.30 eftermiddagslur ½ - 1 time
Ca. 15.30 ca1 dl tykmælk med lidt havregryn, ½ bolle med ost, frugt i hånden. Vand af kop.
Ca. 18 Vores mad eller grøntsagsmos med kød– ca- 2 dl. Hertil ofte lidt grøntsager i hånden. Vand af kop.
Ca. 19.30-20 200 ml mme og puttes. Sover til næste morgen.
Han er god til at drikke vand og god til selv at spise med fingrene. Spiser nemt selv rugbrødshapser og frugt. Kan sagtens spise svarende til f.eks. 1 hel fersken, når han får frugt i hånden.
Det er svært ikke at give ham meget mad, når han nu spiser det – men spiser han for meget, og kan han få for meget frugt? Han ELSKER frugt, og han får alle mulige forskellige slags (melon, bær, fersken, blomme, kiwi, banan, abrikos, mos, revet æble osv.) Men på en dag spiser han jo mere, end jeg gør….
Nogle gange når han får flaske, har han jo spist relativt meget kort tid inden – så da tænker jeg tit, om der virkeligt kan være så meget i den lille mave. Han gylper ikke og virker ikke utilpas.
Han sover super godt om natten, mellem 10-11 timer uden at vågne. Om dagen sover han sammenlagt 1-2 timer, så han sover lidt i underkanten af gennemsnittet.
Med venlig hilsen
mor til en sulten dreng