Svar: Min dreng viser ikke tegn på mæthed
1. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Ja, han er sulten din dreng - hvor er det dog et flot indtag på en helt dag og hvor er det dejligt! Jeg ved at mange mødre som læser, hvad din dreng spiser, vil være gule af misundelse fordi de kæmper med at få bare lidt i deres små poder ...
Din dreng spiser ikke for meget, han stortrives og nyder at spise. Det er rigtig dejligt og er på nuværende tidspunkt ikke noget du skal bekymre dig ekstra omkring. Du må stole på, at hvis du tilbyder og han ikke vil have, så lukker han munden eller drejer hovedet præcis som du beskriver. Han ligger fint på sine kurver, han gylper aldrig, han udvikler sig fint, har gang i maven, tisser osv. osv. Alt er som det skal være.
Han lyder ikke til at spise for meget af hverken det ene eller det andet, men lyder til at spise rigtig fint og varieret over dagen og det er dejligt. Hvis han får for meget frugt, så vil du som regel kunne se det på afføringen - han får tynd mave og så ved du at du skal holde lidt igen :)
Du skal regne med at det ændrer sig med tiden. De fleste børn vil efter 1 års alderen begynde at spise mindre, de vokser ikke helt så meget, de bliver mere bevidste og spiser langt mere selektivt. Så sålænge din dreng spiser og har lyst til at smage på maden, jo bedre er det. Jo mere du kan give ham, jo mere variation han kan spise og smage nu, jo bedre for fremtiden, - jo mere forebygger du kræsenhed fremover :)
Så alt lyder super hos jer - håber du har fået lidt ro på og kan holde en rigtig dejlig weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske