Brev:
Vores søn er svær at putte om aftenen
2. august 2009
Alder:
9 mdr.
Vores søn er svær at putte om aftenen
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi min mand og jeg har en søn på 9,5 mdr. der er svær at putte om aftenen.
Han er om dagen en rigtig glad og harmonisk dreng, der elsker at sove i sin barnevogn. Han sover to gange i løbet af dagen, typisk fra kl. 9-11 og igen fra kl. 14-15.30/16.00. Det er om aftenen vi har et problem. Han plejer at være træt omkring kl 20.30 hvor vi så vil putte ham.
Hvis mor putter ham falder han rimelig hurtigt i søvn (det tager ca 15-20 min). Men han sover kun ca. 30 min så er han vågen igen. Hvis mor går ind til ham bliver han glad og vil lege og snakke - det er som om han er fuldstændig frisk igen og vil ikke sove. Hvis han alligevel falder i søvn er det kun for at sove ca 30 min igen. De fleste aftener ender det med at vi er nødt til at tage ham ind i stuen og prøve igen senere. Det blir ofte ret sent han så er i seng.
Hvis far skal putte ham, skriger han og sparker og er rigtig ulykkelig. Han plejer så efter ca 30 min at falde i søvn af udmattelse og så er der mere ro i løbet af aftenen. Hvis han alligevel vågner i løbet af aftenen og far går ind til ham, så starter han med at skrige igen og han kan starte forfra med at putte.
Vi har en klar aftale om hvordan vi putter ham så vi gør det helt ens. Vi står med ham i armene og vugger ham, da det er den eneste måde han vil falde til ro på, og så synger vi den samme sang. Når han så er faldet i søvn i vores arme ligger vi ham ned i sengen og håber på han ikke vågner ved det.
Det skal siges at vores søn er UTROLIGT MEGET mor-glad, hvilket kan være rigtig svært for far, da han ofte kun vil være ved mor, og græder eller pylre hvis han ikke lige kan det. Vi har prøvet alt muligt, som feks at far tager ham alene om morgenen og ellers er meget sammen med ham. Det har også hjulpet lidt på hans interesse for far, men ikke på at han er vildt mor-glad. Mor er holdt op med at amme for ca. 5 uger siden hvilket kun har gjort ham endnu mere pylret omkring mor -han har aldrig villet tage en flaske.
I lang tid har det eneste der har kunnet få vores søn til at falde ordentligt i søvn om natten været at han får lov til at sove med mor i hendes seng. Han falder i søvn i sin egen seng, men vågner i løbet af nogle timer, og så kommer han over i dobbeltsengen. Hvis han ligger der hører vi næsten ikke noget fra ham hele natten. Men hvis vi tager kampen op om natten for at han skal sove i egen seng, så er det ikke mange timer vi får sovet. Derfor har han fået lov til at sove der meget.
Men for to dage siden besluttede vi os for at han nu skal sove på sit eget værelse. Også fordi vi ofte kommer til at vække ham når vi feks går i seng, og så er vi nødt til at tage ham over til os for at falde til ro. Far har taget en madres ind på hans værelse og ligger ved siden af ham og sover. Det går ok efter vi har fundet ud af at han sover lidt bedre hvis vi ligger ham på maven, men han bliver stadig ulykkelig nogle gange når han vågner.
Så efter denne lange smøre er spørgsmålet så hvordan vi får gjort det at sove i sin egen seng som noget dejligt og hyggeligt? Og hvordan får vi ham til at synes at det er ok at far også putter?
Skal vi tidsbegrænse hans lure om dagen, så han er mere træt til om aftenen/natten eller hvad gør vi?
Håber virkelig du kan hjælpe da det går os rigtig meget på. Det er absolut ikke sjovt at høre sin lille guldklump græde hjerteskærende til han falder i søvn.
Mange hilsner
Louise og Anders.