Svar: Vågner om natten - 16 mdr.
2. august 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Johanne
Det er rigtig dejligt at høre at Julia nu er tryg ved at sove i sin seng og være på sit værelse - det er virkelig en stor fremgang - stort skulderklap for det :)
At hun vågner om natten og græder - det lyder som drømme og som om at hun har en lille form for mareridt. Hun vågner, er ked af det og falder til ro med det samme hun mærker din trygge favn. Hun skal naturligvis have den ro og tryghed, når hun har behov for den og det er rigtig fint at du reagere og tager hende ind til dig, men du skal naturligvis overveje hvornår det bliver til en vane ...
Hun kan jo godt komme ind i en vane med at vågne omkring midnat og søge din seng, hvor hun altså ikke længere vågner fordi hun drømmer og drømmen gør hende ked af det, men hvor hun vågner fordi det er lidt mere hyggeligt at være i dobbeltsengen. Det kan være svært at skelne hvornår der er tale om hvad, men prøv.
Nogle gange hjælper det at have en stol på børneværelset, hvor du kan sætte dig med hende, godt svøbt i dynen i din favn og lulle hende til ro hvorefter du så kan putte hende igen. Andre gange er man nødt til at tage hende med i soveværelset og lade hende sove der, men prøv så når pladsen bliver for trang at flytte hende tilbage til egen seng igen. Det at hun begynder at vågne op om morgenen i sin egen seng kan gøre at hun også stille og roligt forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove hele natten - hvorved hun begynder at sove der uden at vågne omkring midnat, eller i hver fald, - hvis hun vågner, så kan hun beroliges med en kop vand og lidt kærtegn og beroligende ord og sove videre igen :)
Med hensyn til søvnbehov, så vil de fleste børn på Julias alder sove 13-14 timer i døgnet, nogle børn sover lidt mindre og det kan godt være at hun hører til dem :) Det passer ofte med en nattesøvn på ca 11-11½ time og en middagslur på 2-2½ time. Hvis hun sover længere nattesøvn og nogle dage sover op til 12 timer i træk, så vil det være helt fint med kun 1-1½ times middagslur :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske