Svar: Frysa in mat
2. august 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du kan sagtens lave grøntsagsmos eller frugtmos og fryse det ned i mindre portioner, der passer til den mængde børnene spiser. Du kan dog ikke fryse grød, da det bliver til en klæg masse. Du kan derimod god lave en dobbelt portion grød og gemme halvdelen i køleskabet - det kan godt holde sig et døgn der.
Jeg anbefaler normalt at man koger grøntsager og blender det med noget af kogevandet og herefter fryser det.
Det anbefales altid at frugt og grønt optøes direkte i gryden, hvor kød og fisk optøes i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst.
Samtidig anbefales det at man sørger for at optøet kød gennemvarmes f.eks. bør små kogte kødboller koge i mindst 5 minutter efter at have været frosset.
Mit råd er derfor at du laver en ren grøntsagsmos, fryser den ned i små mængder. Tager det op du skal bruge, varmer det direkte i gryden og hvis der skal kød i, så lader du det koge med i mindst 5 minutter.
Her slukker du så for varmen, og så skal der fedtstof og mælk i og så er retten serveringsklar.
Frugtmos kan som sagt også fryses ned. Frugtmos kan laves af både friske og frosne bær og frugter - ud over æble og pæremos kan du også lave mos af hindbær, blåbær, jordbær og skovbær. Det kan holde sig i køleskabet et par dage. Frugtmos der har været frosset optøs direkte fra fryser i gryde, herved bevares smag og vitaminer bedst.
Spædbarnemad der fryses ned kan holde sig ca 1 måned i fryseren, når temperaturen er på -18 grader. Mad der har været frosset må aldrig fryses igen, men skal kasseres hvis den har været optøet.
Det anbefales at fryse ned i plastikbøtter der er beregnet til formålet. Man kan også fryse ned i små isterningebakker og dække med en frysepose, men det har været omtalt i medierne at isterningebakker kan afgive skadelige stoffer hvis man bruger dem til andet end vand og derfor er det som udgangspunkt bedst at købe plastbøtter beregnet til nedfrysning af fødevarer.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god appetit og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske