Svar: Væk med natflasken?
2. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt at du bibeholder flaske aften, nat og tidlig morgen sålænge din dreng ikke er ældre. Det er faktisk flaskerne om dagen der forsvinder først og flaskerne i ydertidspunkterne der bevares, så hos jer er det faktisk en stor fordel, at jeres dreng tager størstedelen af sit indtag om natten ...
Det vil være rigtig godt at han begynder at få mere mad, mere rigtig mad, mere mad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Han har en alder nu, hvor sundhedsstyrelsen taler om et vindue man skal søge at udnytte:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad".
(Citat, Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Det er derfor vigtigt at du nu kommer igang med mad med 'lidt mere bid i' og mindre flaske ...
Jeg giver dig her et forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider:
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til morgen / formiddagslur kl ca 8
Formiddag 10: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt og flaske
Powernappen springes ofte over, men har han brug for den er det fint og I må gerne være fleksible omkring den
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere af jeres mad, det kan være f.eks. ris med lidt sovs (boller i karry), indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks, rødspættefilet eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager at gumle på, det kan være en kartoffelbåd, et lille stykke blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30. Tidspunktet afhænger af hvorvidt han har fået powernap eftermiddag eller ej, vand af kop.
Sen aften eller tidlig nat 23-01: Flaske 1-2 gange som nu og sover videre til næste morgen tidlig.
Jeg håber du kan bruge ovenstående plan videre, der er i hvert fald lidt at gå igang med ... :)
Held og lykke med det og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske