Svar: Spiseproblemer - 3 mdr.
2. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Vibeke
Tillykke med den lille pige og velkommen til :) Sikke en historie, sikke et forløb ... :(
Som du beskriver situationen lige nu, så får din datter ikke mælk nok hos dig. Du stimulerer med brystpumpe 5-6 gange dagligt og får samlet set 125 ml ud, derudover får hun så også noget hos dig, når hun en gang imellem dier - men det lyder ikke som om at det er tilstrækkeligt.
Du spørger til hjælpebryst og skriver at den næste mulighed er sonde ... Jeg kan ikke helt gennemskue det du skriver - tager din datter slet ikke mod flasken? For mig at se, så ville den bedste løsning hos jer være at din datter fik sutteflaske. Hun skal have noget mad og med flasken har du præcis styr på hvor meget hun får af gange og også andre vil kunne tage over. Det vil give dig en vis ro og det har du brug for :)
Jeg synes man skal overveje meget hvor meget mere du skal kæmpe. Amning er vigtigt og det er godt at du forsøger, men det skal jo ikke være for enhver pris. Man er altså en ligeså god mor selvom man ikke ammer, moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet og ingen skal fortælle dig noget andet!
Du vil jo stadig kunne malke ud og give din datter modermælk på flaske de gange hvor du har det til hende og ellers kan hun få modermælkserstatning. Ved at malke ud, så får du også stimuleret til lidt mælk og har du og din datter så mod på amningen og du lægger hende til brystet, ja så er der stadig noget at komme efter ... Ved at give hende flasken, så får du mere ro på, du vil slappe af og din mælk vil også løbe lettere til og hun vil blive mere rolig, fordi hun får sit behov for mad dækket.
Hvis hun ikke vil flasken og nu vil brystet men ikke spiser nok, så ja - så er hjælpebryst et forsøg værd. Her skal du hæfte en sonde fast til brystet / brystvorten og enden af sonden skal så ned i en flaske med mælk (modermælk eller modermælkserstatning), samtidig med at hun dier ved brystet, trækker hun så mælken op af flasken og får således på en gang mad nok ...
Jeg sender dig en beskrivelse af det i en særskilt mail :)
Jeg tror du har fuldstændig ret i at hendes fornemmelse for sult og mæthed er blevet forstyrret og det er vigtigt at du ikke presser hende til brystet igen og igen, da hun så naturligt vil afvise mere og mere. Hun bør dog fortsat få mad med 3-4 timers mellemrum og det er helt fint og godt at du udnytter, hvis du kan få hende til at spise mere eller mindre i søvne. Sådan må det være lige nu!
Ellers tænker jeg at en nogenlunde fast plan for dagen måske vil hjælpe jer og selvom det er svært at lave planer for så lille et barn, så kommer der en mulighed her:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes / Flaske og puttes derefter til formiddagslur
Frokost 12-13: Ammes / Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes / Flaske
Sover sin 3. lur
Aften 19.30: Ammes /flaske, ofte spiser børn i denne alder mere hyppigt om aftenen, så måske vil hun gerne spise lidt og tit og det skal hun have lov til - vil hun hellere et stort måltid er dette også okay
Puttes til natten
Sen aften 23: Ammes / flaske
Midt nat 02/03: Ammes /flaske
Det er fint at du forsøger at trække afsides og give din datter mælk i soveværelset. Prøv også at give hende mælk i liften eller i barnevognen, hvor hun ligger skærmet under kalechen.
Prøv også det modsatte, at give hende mælk under aktivitetsstativet, hvor hun koncentrerer sig om at kigge på legetøjet mere end om at spise - det virker nogle gange.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske