Svar: Skal jeg skrue op for Laktulosen?
3. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Det er vigtigt at du giver din dreng jerntilskud, når du ammer. Hvis han ikke får mindst 400ml mme dagligt skal han have jern og selvom du f.eks. bruger mme i grød og mos, så er det svært at nå op på den mængde ... Det handler ikke om at han mangler jern lige nu, men om at opbygge et depot, så man forebygger jernmangel i 1-2 års alderen.
Jern er særligt vigtigt for barnets evne til at transportere ilt rundt i kroppen og det gives bedst sammen med frugtmos, da det fremmer optagelsen, hvor mælkeprodukter f.eks. hæmmer optagelsen.
Du kan derfor med fordel give jern sammen med lidt frugtmos, du kan f.eks. købe babyfer som er et smagsneutralt pulver du kan drysse på frugtmosen og så give det på en ske. Det betyder ikke noget hvad type frugtmos du giver, du kan give både æble, pære, jordbær, sveske, abrikosmos eller andet og netop frugtmosen kan jo være med til at maven også holdes igang.
Hvis maven går helt i hårdknude på grund af jernet og du gerne vil holde pause med jern eller undgå at give jern, så er du nødt til at drøfte det med jeres læge :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske