Brev:
Overgang fra amning til flaske
3. august 2009
Alder:
6 mdr.
Overgang fra amning til flaske
Kære Helen
Tak for dit svar på mit brev ang. øgede nattevågninger. Siden jeg skrev til dig for en uge siden, har vi allerede gennemført en del ændringer - og heldigvis følger de i høj grad det, du anbefaler:
Vi har fået opsat en tremmeseng, som vores datter sover i indtil kl halv seks, hvor hun kommer over i vores seng. Vi har indført en ny puttemetode (op/ned-metoden), som virker rigtig godt og betyder, at hun ikke skal ammes eller vugges i søvn. Desuden er min kæreste begyndt at give hende flaske om natten, så hun ikke har kontakt til mig (og min mælkeforsyning) om natten. Det har betydet, at hun nu kun vågner 2-3 gange pr. nat!
Den manglende natamning har dog betydet et drastisk fald i min mælkeproduktion (hun spiste mest om natten før), så min plan er nu, at vi snarest går fuldt over til flaske. Hun vil stadig ikke spise på mit højre bryst, så det er næsten helt tomt efter kun 4 dage uden natamning, og generelt tror jeg ikke rigtig på, at amningen vil glide igen. Jeg HAR prøvet at amme hende liggende, men det hjælper ikke det store. Det har jeg faktisk gjort siden hun var 3 mdr., fordi hun ellers ikke har kunnet koncentrere sig om det...
I forbindelse med overgangen til flaske har jeg nogle spørgsmål til dig:
1. Vi har generelt svært ved at få hende til at spise særligt meget af flasken om dagen. Vi har givet hende flaske formiddag og/eller eftermiddag, men hun spiser kun 30-70 ml (hun mestrer teknikken fint nok, men afviser bare flasken hurtigt). Så spiser hun til gengæld mere grød/mos end hun plejer. Tror du, at hun efterhånden vil spise mere af flasken af sig selv, eller kan vi gøre noget for at hjælpe det på vej? Jeg er jo bange for, at hun ikke får nok, for jeg har ikke så meget mælk at give af...
2. Du foreslår, at vi indfører et 3. skemåltid om morgenen. Tror du, vi skal vente med det, til hun er blevet mere vant til flasken? Jeg er lidt nervøs for, om hun får væske nok, hvis al hendes mad er skemad. Hun drikker kun ½-3/4 dl vand til et grødmåltid.
3. Som det kører nu, bliver hun ammet morgen og aften (putning). Hun får altså ikke flaske til aftenputningen. Synes du, vi skal give hende flaske der? Jeg har prøvet at tilbyde det efter amning, men det afviser hun.
4. I forbindelse med opvågning om natten har vi tilbudt hende flaske hver gang (2-3 gange pr. nat) for at vænne hende til flasken. Er det en dårlig ide? De sidste 4 nætter har hun vågnet kl. ca. 23/24 og 2. Kl. 23/24 spiser hun næsten intet, 30-50 ml (selvom det er 3-5 timer siden, hun blev aftenammet) og falder nærmest i søvn inden flasken er klar. Kl. 2 har hun spist 120-160 ml. Hvad vil du foreslå, at vi gør der? Ifølge din plan skal hun jo spise kl. 23/24, men det kan vi altså ikke få hende til. Skal vi så fortsat tilbyde flaske kl. 2? Efter kl. 2 klarer hun sig uden mad til kl. 5.20.
Jeg ser frem til at høre fra dig. Jeg synes, du giver rigtig gode og velovervejede svar!
Venlig hilsen
Eva