Svar: Overgang fra amning til flaske
3. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - det er dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar og synes jeg giver gode og velovervejede råd - tak for det! :)
Det lyder som en rigtig god beslutning at gå over til flasken nu. Det giver jer mere ro derhjemme og far kan komme mere på banen og I ved præcis hvor meget hun har drukket ...
Du / I skal i princippet følge planen jeg sendte til jer sidst. I stedet for amning skal hun så have flaske på de angivne tidspunkter. Du må stadig gerne bibeholde amning tidlig morgen og aften, det kan du gøre, så længe I synes det fungerer godt, det kan også gøre at dit bryst får mulighed for at følge med og nedtrappe sig stille og roligt. Når du føler det er tiden, så kan du fint tilbyde flaske om aftenen i stedet for amning, men så længe amningen fungerer og hun afviser flasken, så lad det blive ved det. Amningen tidlig morgen er sikkert rar for jer begge, det giver mulighed for at vågne lidt mere stille og roligt og det er praktisk ikke at skulle op og lave flaske kl 06 ...
Det er en balance hvor meget mælk og hvor meget grød hun skal have. Du skriver at hun drikker mindre af flaske, men til gengæld så spiser mere skemad ... Det er her vigtigt at I stadig holder mængden af skemad nede for netop at give plads til mere flaske. Det er altså bedre at give hende 3/4 dl grød eller mos og følge efter med en lille flaske, end at give hende 1-1½ dl. grød og mos og hun så afviser flasken.
Det er også bedre at give hende små hyppige måltider og således bedre at give hende 3/4 dl. 3 gange dagligt efterfulgt af mælk, fremfor at give hende 1½-2 dl 2 gange dagligt og hun så ikke vil indtage mælk i dagtimerne. Samtidig giver de små mængder skemad mulighed for at variere hendes indtag af fødevarer mere og nu hvor hun er 6 måneder skal hun til at spise mere og mere varieret.
I må godt vente 14 dage med det 3. skemåltid for at få hende kørt lidt bedre ind med flasken om morgenen, det er helt fint. Men stille og roligt skal hun have grød om morgenen og grøntsagsmos til frokost og aften. Hun skal også så småt igang med kød og fisk i sin mos, skal til at have mere mad i hænderne, små mellemmåltider osv. så der sker virkelig noget nu i 6-7 måneders alderen og de næste måneder frem :)
Med hensyn til flaske sen aften og nat, så lyder det som om at jeres datter bliver fint med med amning eller evt. flaske inden putning og melder sig selv til et fuldt måltid kl. 02. Lige nu lyder det altså som om at hun hr det bedste med flaske / amning kl. ca 20, 02 og 06 og det er helt fint. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at sove igennem, hvilket betyder at de kan sove 5-7 timer uden at få mælk. Det er praktisk hvis de timer ligger mellem kl. 23/24-05/06 fordi I så også selv får mere sammenhængende nattesøvn, men helt okay og helt normalt hvis det lange stræk ligger mellem 20-02 - jeres datter sover således igennem :)
Til sidst en plan for dagen som I kan arbejde mod:
Tidlig morgen 05/06: Ammes (eller flaske) og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller tidlig nat 23-02: Flaske x 1 efter behov
så mit forslag er altså at holde mængden af skemad lidt nede, så der fortsat er plads til flaske om dagen. Hvis hun ikke vil have flaske inden middagslur er det fint, så får hun jo om eftermiddagen, når hun vågner. Flaske sen aften behøver hun ikke, hvis hun vågner af sig selv og drikker kl 02.
Tilsidst vil jeg lige sige at den bedste måde at stoppe amning på og overgå til flaske er ved at nedtrappe stille og roligt. Da du allerede nu er nede på kun 2 amninger dagligt, så vil det være fint at du går ned til at amme en gang dagligt og det kan du så gøre, så længe du føler det er godt for jer begge og herefter vil man normalt kunne stoppe uden større problemer :)
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske