Brev:
Sen separationsangst ?
3. august 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Sen separationsangst ?
Hejsa
Jeg har tidligere skrevet til dig i forhold til vores datter Amalie på 3½ år og nu prøver vi så igen med et nyt spørgsmål :o)
Vi har gennem længere tid haft problemer i forhold til at skulle gå fra hende. Når vi skal nogen steder enten bare en af os eller os begge så flipper hun helt ud med gråd og hvad der ligner hysteri - til tider så slemt at hun kaster op. Hun er helt umulig at komme i kontakt med og har kun for øje at vi skal gå eller er gået. Det er ligeledes meget vigtigt at vi får krammer og vinket farvel inden vi tager afsted. Hvis ikke, fylder det i hende resten af dagen.
Når vi får ro på hende og spørger ind til hvad hun blev ked af fortæller hun at hun bare gerne vil med. Det virker nu mere som om hun er bange for at vi ikke skal komme tilbage for hun spørger rigtig mange gange om, hvornår vi kommer hjem, som for at sikre sig at vi nu også kommer hjem igen. Hvis hun skal passes og vi skal afsted skal vi tackle det på en helt bestemt måde for at vi kan komme afsted uden at evt barnepige står med et barn der er helt ude af den.
Som indledning til dette må jeg jo nok fortælle (ved ikke om det har betydning, men vi mener selv at det muligvis stammer derfra)at da lillesøster kom til verden skulle jeg sættes igang og det tog tid og Amalie måtte tilbringe 3 overnatning hos mine forældre. Knap et døgn efter at vi alle kom hjem fra sygehus og bedsteforældre blev vi indlagt og Amalie blev afleveret hos sine andre bedsteforældre og der oplevede vi for første gang i hendes liv, at hun blev rigtig ked af at skulle passes - hvilket jo var forståeligt. Hun kom tidligt næste dag op til os på sygehuset og var der sammen med os til vi alle kom hjem efter ca 1 uge.
Vi tror som sagt selv at det stammer derfra men synes på den anden side også at det er ved at være længe siden (lillesøster er 7 mdr.)
Vi ved ikke rigtig hvad vi skal stille op. På den ene side kan vi vælge at tage kampen op med hende hver gang vi skal noget men vi er jo også bange for at trigge det hvis hun er angst for at vi skal gå. Eller om vi skal føje hende i endnu en periode og håbe at det går i sig selv igen...
I børnehaven er der ingen problemer, men det tillægger jeg at hun ved at der kommer vi og henter hende og også omtrent hvornår vi kommer (efter eftermiddagsmaden).
Har du et godt råd for vi føler pt ikke at det er blevet bedre med tiden - tvært imod. Er det normalt at nogle børn har "separationsangst" så sent eller er det evt et levn fra indlæggelsen?
Vi har som nævnt aldrig haft problemer med at aflevere hende nogen steder - nogle gange har det nærmest været overraskende nemt at aflevere hende.
På forhånd tak.