Svar: Er det normalt at et barn på 11 mdr. ikke sover igennem?
3. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at jeres datter lige nu har behov for ekstra meget tryghed og nærhed. Får hun masser af fysisk kontakt, så sover hun trygt og dejligt til næste morgen tidlig, du beskriver ligefrem at hun 'smider sig' på far og sover dejligt videre ...
Børn vil i forskellige perioder i deres liv, naturligt være mere tryghedssøgende end i andre perioder. Det ses hos de mindste som jeres datter og igen ved 1½ år, 2½ år osv. ja faktisk vil mange børn i 6 års alderen også søge forældrenes soveværelse og de 11 årige kan også have en sådan periode ... Som forældre tænker jeg altså, at man må indstille sig på at børnene i perioder har behov for den ekstra tryghed og nærhed og jeg mener, at det er vigtigt at give dem den kontakt, når de beder om den.
Børn der gør alt hvad de kan for at være nær deres forældre, som tydeligt viser at de ikke ønske vi går, udtrykker smerte og behov for nærhed og det handler ikke om at de er beregnende eller søger at bestemme og få deres vilje. De klynger sig til de voksne fordi det er deres behov lige nu og sådan falder de til ro og jeg er overbevist om at man netop ved at give dem den kontakt de beder om, får dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Jeres datter udvikler sig rigtig meget motorisk, hun er måske igang med at gå rundt, rejser sig ved tingene og tager sine første skridt ud i verden. Hun oplever også verden større og der er mange nye ting at forholde sig til. Barselen er ovre, hverdagen har ændret sig, hun skal forholde sig til nye rutiner, nye vaner ... Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer, hun oplever at I forsvinder, at hun lades alene og kan ikke forholde sig til at I sidder lige inde i stuen, når I går føler hun sig forladt.
Behovet for tryghed og nærhed er naturligt stort og det er vigtigt at side hos hende, læse en historie, tale lidt om dagen og vise hende at man er der og at hun trygt kan lægge sig til at sove. Det er vigtigt både når hun puttes, men også når hun vågner om natten.
Det er således ikke behov for mælk din datter har, men et stort behov for tryghed og nærhed lige nu og det er helt naturligt for hendes alder og udvikling. Prøv derfor at nusse, kærtegne, putte osv. lidt mere med hende - især om aftenen, hvor roen skal falde over hende og lad hende sove med far, hvis det virker. Måske skal far være den der putter i en periode, beroliger om natten og putter hende tilbage i egen seng igen, når der atter er ro på ...
Håber mine tanker og forklaring hjælper lidt på vej og viser hvad der sker lige nu. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske