Brev:
Motorisk udvikling - 10 mdr.
3. august 2009
Alder:
10 mdr.
Motorisk udvikling - 10 mdr.
Hej Helen,
Er Annas motoriske udvikling normal? Dette er vel mit overordnede spørgsmål.
Jeg kan ikke forstå hvorfor Anna ikke kravler endnu.
Jeg har indtrykket af at Anna er ret godt med rent motorisk, men hvorfor kravler hun så ikke?
Anna sidder flot rank. Hun kan fra siddestilling komme ned på alle 4 og ligge, og derefter ned på maven at ligge. Hun står tit på alle 4 og vipper frem og tilbage, hun tager et par skridt med armene fremad og et enkelt med det ene ben, derefter giver hun op.
Hun er god til at møffe sig rundt på maven ved at skubbe eller krybe baglæns. Hun kan også fra maveliggende komme op og sidde, og siddende kan hun hoppe frem og tilbage på numsen. Hun er meget ivrig efter at komme op og stå, og alt hvad hun kan få fat i, forsøger hun at rejse sig ved, hvilket også lykkedes hende i størstedelen af tilfældene. Hun elsker at stå, og kan kortvarigt selv holde balancen uden at holde i noget. Hun står fint ved at have fat i en kant eller finger. Hun er også begyndt at tage skridt, når vi holder hende i hænderne.
Men jeg vil jo gerne have at hun begynder at kravler før hun går:-) er jeg bare for utålmodig eller er der noget om det?
Jeg er begyndt at regne Anna som en pige på den reelle alder som hun har, og ikke den korrigerede alder. Jeg mener, at hun stort set har indhentet det hun skal både motorisk og vækstmæssigt. Vækstmæssigt, ligger hun på den midterste linje på de kurver som sundhedsplejersken bruger.
Jeg er super træt af at trække de der 2 måneder fra, hun er jo underskøn som hun er! - og jeg mener virkelig ikke, at hun er bagefter vognen?
Venligst Susan