Svar: Motorisk udvikling - 10 mdr.
3. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Susan
Det lyder som om at Anna er rigtig godt i gang motorisk og da hun nu lægger sig op i kravlestilling og står der og rokker frem og tilbage, så er der ikke langt igen ... det lyder som om at hun nok skal begynde at kravle, du skal bare have lidt tålmodighed :)
Du kan hjælpe hende med at komme op i kravlestilling og støtte hende i de rokkende bevægelser. Det er fra den rokkende / vippende stilling at hun lærer at kravle. Du kan også hjælpe hende med at gynge hende, svinge hende osv. Jo mere hun kan vendes, drejes og tumles med, jo mere stimuleres hendes balancecenter og jo bedre bliver hun også motorisk (jo større sandsynlighed for at hun kravler).
Det er rigtig flot at hun er så godt med motorisk, da hun er født 9 uger før tid og jeg kan godt forstå at du er træt af at skulle korrigere hendes alder. Det lyder heller ikke til at være nødvendigt, da det du beskriver lyder meget alderssvarende for en pige på 10 måneder og der er absolut ingen grund til at gøre hende til 'et barn med problemer', hvis hun ingen har. Jeg har helt enig med dig i at du i forhold til det med den motoriske udvikling og tilsyneladende også vægtkurven - ikke behøver tage specielle hensyn.
Det er jo sådan med alle børn, at man aldrig ved hvad fremtiden bringer og der kan ske meget uanset om barnet er født til termin eller meget før. De fleste børn der er født før tid udvikler sig jo heldigvis også fuldstændig normalt og har ingen problemer, dog er der børn som viser sig at få nogle følger - senfølger som ofte er skjult i starten. Det er derfor man er lidt ekstra opmærksom på de for tidlig fødte. Men som du beskriver Anna i dag, så se du hende bare som den underskønne 10 måneders pige hun er - der er ingen grund til at 'sygeliggøre' hende!
Knus herfra og rigtig meget held og lykke fortsat - glæder mig til at høre, når hun har taget de første kravletag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske