Brev:
Falde i søvn selv - 12 mdr.
4. august 2009
Alder:
12 mdr.
Falde i søvn selv - 12 mdr.
Hej Helen.
Det går nu rigtig godt med Aske (snart 13 mdr) i vuggestuen og de får ham som regel til at sove omkring 1,5 time, så det er rigtig dejligt.
Vi har indtil for nylig givet ham flaske ved putning om aftenen kl 19 og de sidste par måneder (efter vuggestuestart) har vi næsten ikke kunne holde ham vågen under dette. For en uge siden stoppede vi så med flasken og det er gået ok med at få ham til at falde til ro ved at vi sidder hos ham og nusser ham lidt. Det har i gennemsnit nok taget ca 20 min.
Vores næste projekt:-) er så, at vi rigtig gerne vil lære ham at falde i søvn selv. Vi vil selvfølgelig lige vente nogle uger, så han er blevet mere tryg med at falde i søvn uden flasken. Problemet er at når vi førhen er gået ud af rummet skriger han så voldsomt, at han i løbet af et minuts tid kaster op. (Han har en voldsom opkastrefleks - han er blevet tjekket for dette hos en speciallæge, fordi han i en periode kastede op mere end normalt.)
Vores læge sagde til et-års undersøgelse, at han gjorde dette for at få sin vilje - kan det passe? Troede ikke børn i den alder kunne være beregnende. Han er bare generelt meget tryghedssøgende og jeg tror simpelthen han bare bliver rigtig ulykkelig af at blive forladt. Spørgsmålet er så om du synes vi skal vente med at lære ham det?
Vi er bare ret ivrige for at lære ham det, da det en gang imellem kan tage næsten en time og det synes vi bare er for lang tid at sidde inde hos ham. Vi dyrker også begge to sport to aftener om ugen, hvilket vil sige at man er alene om at putte ham to gange om ugen.
Hvis vi nu forsøger, er der så en blid måde at gøre det på? For hvis det ender med at han kaster op, så skal vi alligevel have ham op og skifte sengetøj og så kan vi starte forfra. Derudover tænker jeg, at han ikke skal forbinde det at sove med at skulle kaste op først - det kan da umuligt være sundt for ham.
Har du nogle gode råd eller overvejelser omkring dette og er det noget du har oplevet før - altså det med opkast når han bliver forladt?
På forhånd tak:-)
Line og Aske