Svar: For meget flaske?
20. maj 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Mellem 9-12 mdr nedsættes mælkebehovet til ca ½ liter i døgnet, som er det, der vil være din søns behov efter et års alderen. Mange børn har frem mod et års alderen fortsat behov for flaske et par gange dagligt, f.eks. morgen og aften, og nogle får også en 'natflaske' længere.
At han har fået tænder har ikke nogen betydning for om han er klar til at undvære flasken eller ej, med hensyn til tandskader, så vil et par flakser dagligt ikke gøre noget her; det er hovedsageligt hvis børn har et sut i munden hele tiden, at det på længere sigt kan give problemer. At få en flaske er jo kortvarrigt.
Din søn skal naturligvis lære at drikke af en kop og tilbydes både vand og mælk af kop til måltiderne. Jo bedre han er til at tage sit behov via koppen, jo mindre flaske behøver han.
Tre flasker af 200 ml, svarer til 600 ml og sammen med den mælk han får i grød mv, så lyder det til at svare til hans behov på nuværende tidspunkt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske