Brev:
Sovevaner og flaskestop
4. august 2009
Alder:
13 mdr.
Sovevaner og flaskestop
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål angående min skønne søn på næsten 13 mdr.
Først af alt kunne vi godt tænke os at få lært ham at falde i søvn selv, men er lidt i tvivl om hvordan og hvornår i forhold til alt det andet, som sker i hans liv. Han har altid været meget tryghedssøgende og gerne villet kunnet mærke nogen i sin nærhed, når han skulle sove. En ting, som beroliger ham meget er at nuldre hår, og det er derfor tit endt med, at vi næsten er stået på hovedet nede i hans seng, mens han falder i søvn. Den uvane var det lige lykkedes os at slippe af med inden ferien, men nu er vi desværre tilbage.
Der sker selvfølgelig meget med ham motorisk lige nu, han er startet i vuggestue igen efter ferie, og der er kommet flere tænder (incl. en kindtand), så han har været mere urolig og tryghedssøgende end normalt. Vores putteritual hedder tandbørstning og godnatsang, hvilket fungerer fint og som oftest får ham til at slappe af.
Balladen begynder så, når han bliver lagt ned i sin egen seng, hvis man vel at mærke ikke bliver stående med hovedet nede ved hans hoved. Skal vi bare prøve at gå og lade ham græde for så at vende tilbage? eller hvad vil du foreslå? Forsøgte en dag, hvor han græd og hostede så meget, så jeg var bange for, at han ville kaste op af det.
Næste spørgsmål handler om den sidste flaske, som vi endnu ikke har taget fra ham, og som måske heller ikke skal tages på samme tid som den nye puttemetode - ved så ikke helt hvad det er bedst at starte med. Han er og har altid været en stor dreng, og han spiser særligt godt til aftensmaden, der tit er tæt på hans sengetid. Han bliver derfor lagt uden yderligere mad.
Selvom han altså er godt stoppet, vågner han stadig mellem halv elleve og halv tolv og er ikke tilfreds, før han får en flaske. Giver stadig 200 ml, som han tager næsten sovende. Vågner som regel mellem halv syv og syv om morgenen og begynder næsten med det samme at sige "mam". Spiser også godt til morgenmad. Er det bedst at trappe ned i mængde eller bare fjerne den helt? Og hvornår skal den bare være væk?
Så blev det alligevel et langt første brev. Jeg håber, du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Vivi