Svar: Sovevaner og flaskestop
4. august 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Vivi
Tak for dit brev :)
Du har helt ret i at der sker rigtig meget med din søn udviklingsmæssigt lige nu og at det sandsynligvis vil være for voldsomt at fjerne flasken helt, når I samtidig søger at ændre lidt på søvnvanerne.
Jeg ser umiddelbart ingen problemer i flasken omkring kl. 23. Han er ikke afhængig af flaske for at kunne falde i søvn på andre tidspunkter af døgnet og den ligger på et tidspunkt, hvor den ikke påvirker hans mad indtag i øvrigt - så for mig at se lyder det som et reelt behov for væske på det tidspunkt og jeg synes I skal lade ham beholde sin midnatsflaske lidt endnu.
Når det virker passende at fjerne den, så vil jeg anbefale at I skærer stille og roligt ned i mængden af mælk, så han får mindre og mindre af gangen og dermed til sidst lærer helt at undvære.
Med hensyn til putteritual om aftenen, så har han brug for en substitut for mors hår. I skal derfor finde en sovebamse, slaskedukke eller lignende, som han kan ligge og nulre med, når mors hår ikke er tilgængeligt. Du skal indføre og bruge samme kærtegn som du har nu, ligesom du skal synge for ham osv. - alt det han kender nu og som gør ham tryg og afslappet.
Han har sandsynligvis behov for at I sidder hos ham, holder ham i hånden og bare nusser lidt og taler stille til ham. Det lyder som om at det er for tidligt at I går fra ham, så prøv at sidde der og se om ikke vil gøre at han falder i søvn i løbet af 10-15 minutter. Ofte vil ens tilstedeværelse og det at man taler stille eller bare sidder og kærtegner lidt være nok til at barnet kan falde i søvn og sove videre og så er det kvarter givet rigtig godt ud :)
Hvis han begynder at opfatte jeres tilstedeværelse som leg og underholdning så er det en god idé at gå til og fra. Hvis du vælger denne metode, så må han ikke blive så ulykkelig at han kaster op, så er han enten slet ikke parat og har brug for at du stadig sidder der, eller også er du væk i alt for lang tid.
Jeg anbefaler at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen og man forlænger ikke tiden med flere minutter hver gang. Man er væk i max 3 minutter, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne.
Man vender således også altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o) Jeres dreng forstår stadig ikke hvor I forsvinder hen, når I går. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han ligger på værelset - de fleste børn er omkring 16 måneder inden de kan forholde sig til dette. Så når I går, så føler han sig forladt og bange og derfor bliver han så ulykkelig at han ender med at kaste op - og derfor skal du prioritere at være der stadig væk :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre frem, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske