Svar: Opdragelse - slår andre børn
4. august 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af hvad I oplever af udfordringer med jeres dreng :)
Når børn reagerer meget fysisk i deres kontakt med andre, så skyldes det som du selv er inde på, at barnet mangler sprog. Selvom han er god til at tale og give udtryk for sine ønsker og meninger rent verbalt, så er det ikke det samme, som at han kan sætte ord på sine følelser. Han kan sagtens sige "du er dum" eller "jeg er sur", men følelsen af at føle sig uretfærdigt behandlet, føle sig truet, overset eller lignende, det har han ikke ord til at beskrive og det er netop ofte disse ting, som ligger til grund for at barnet slår ud efter andre, hiver i hår, skubber eller bidder.
Der er dog også mange andre årsager og jeg vil prøve at nævne dem her, for at give dig et indtryk af hvad det kan handle om:
1. Det kan være vrede der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.
2. Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her" og derfor fysisk siger fra.
3. Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på en fysisk måde.
4. Det kan være det eneste der virker
5. Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. river barnet væk ved at tage det i armen, at voksne giver små 'rap over fingrene' når de siger nej osv. Altså at andre bruger fysiske reaktioner for at lære barnet, hvad man må eller ikke må.
6. Det kan også være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden - præcis som du beskriver, at jeres dreng lærer af de ældre børns mere voldsomme leg. Derfor er det også godt at pædagogerne er opmærksomme på at finde nye relationer til ham.
7. Det kan være fuldstændig impulsivt, barnet kan pludselig finde på at sparke, bide, slå - uden at man kan forklare hvorfor.
8. Det kan være kommet så langt at barnet lever op til rollen som den der skubber, slå eller bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser. Barnet havner ligesom i rollen som den 'ingen gider lege med' fordi han altid reagerer så fysisk .. (rigtig trist, hvis det sker ..:()
Der er ingen tvivl om at jeres dreng får en voldsom reaktion, når han slår andre - børnene reagerer, de voksne reagerer og andre omkring ham som ser det reagerer. Samtidig prøver han også grænser og det lyder lidt som om at jeres dreng er i tvivl om hvor grænserne går - det lyder som om at han nogle gange prøver igen og igen for at være sikker på hvad konsekvens han får ...
Det er naturligt at børn i denne alder prøver grænser og det er også naturligt at han reagerer fysisk, når han ikke med ord kan beskrive hvad han tænker og føler, men han er så gammel nu, at han skal begynde at fornemme hvad det han gør - gør ved andre. Med den alder han har nu, skal han til at have lidt indlevelsesevne og det man kalder empati - forståelse for at når man skubber til en anden, så bliver den anden ked af det.
Det tager tid at lære at mestre sin vrede og styre sine følelser, uanet om det er fordi man føler sig uretfærdigt behandlet, forsvarer sig, har lært sig at det virker at slå, handler impulsivt eller hvad det nu drejer sig om.
Børn skal lære hvordan de aflæser andre. Det er ikke noget man kan fra fødslen, men noget man skal lære netop i kontakten med andre. At komme godt ud af det med andre mennesker kræver social intelligens og det er noget man lærer.
Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal spørge ind til en anden, så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Børn lærer at begå sig socialt ved at se, hvad de gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved dem. Og leg er et vigtigt redskab til dette - Barnet skal opleve at det nogle gange må være med i legen, andre gange må det ikke, atter andre gange må man kun være med, hvis man spiller en bestemt rolle osv.
Jeres dreng skal altså lære, hvad det gør ved andre når han slår, han skal se at den anden bliver ked af det, føle at han bliver afvist, at de andre ikke vil lege med ham osv. Ligesom han skal lære at man gerne vil ham, når han er sød og god. At han er rar at være sammen med, når man leger godt. Derfor ligger der en vigtig rolle for jer og for pædagogerne i at have fokus på at give ham ekstra opmærksomhed, når han gør det som man gerne vil have mere af.
Når man har en dreng som jeres dreng, så kommer man ofte ind i en rutine, hvor han altid får skæld ud og får at vide at han gør ting forkert. Der er ofte meget mere skæld ud end rosende ord og man glemmer at fortælle ham, hvad man vil have i stedet for. Derfor er det meget vigtigt at I begynder at sætte ord på alt det gode han gør. Hvor dejligt det er at være sammen med ham, når I er det på en god måde.
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske