Brev:
1 år og snakker endnu ikke
20. maj 2004
Alder:
12 mdr.
1 år og snakker endnu ikke
Hejsa
Jeg har en søn på 1 år, der endnu ikke siger noget, der minder om rigtige ord.
Han pludrer meget: dada, nana, mama, baba, wawa, jaja og lign. men ingen rigtige ord.
Han er meget kvik, og forstår rigtige mange ting efterhånden.
Han ved hvor hans hænder, øre og fødder er (og kan også kysse dem - dog ikke ørene! - hvis man spørger om det), og de fleste hverdags ting, kender han også (spørger man bl.a. hvor fjernsyn, telefon, musik, lys, computer, bold eller sut....osv er, peger han på det....
Så der er ingen tvivl om at han forstår ting, men det undrer mig bare lidt, at han ikke snakker endnu.
Han kan dog godt gøre sig forståelig på nogle punkter, f.eks hvis han vil have mælk, peger han på det, vil han have hjælp med noget, rækker han armen hen mod én, og så tilbage til det, han nu er i gang med.
Egentlig er jeg jo godt klar over, at han er som han skal være, men det kunne nu være rart, med en andens vurdering.
Er det normalt at kunne forstå så mange ting, men endnu ikke kunne snakke?
Et lille spørgsmål til:
Han er en lille dreng, vejer 7,8 kg (2700 gr) og er 72 cm (48 cm), men han stortrives, er meget glad, nem, rolig og mild, spiser godt, og har kun været syg én gang.
Er det ikke meget under normalen? Hvad ligger gennemsnittet på, for drenge på 1 år?
Jeg er selv lille, men jeg synes bare han er meget lille, i forhold til sine jævnaldrene.
Det var vist hvad jeg ville spørge om, på forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Louise