Svar: 1 år og snakker endnu ikke
20. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Det lyder som om at din søn er en glad lille dreng der trives og virker veltilpas. For at starte med det sidste spørgsmål først, så er det rigtigt at han ikke er så stor. En tommelfingerregel siger at barnet inden for det første år skal tredoble sin vægt, hvilket han jo næsten har gjort men ikke helt. Det der er vigtigt er dog at han følger sin kurve og hele tiden udvikler sig.
Med hensyn til sproget, så er det helt alderssvarende at han kender navne på forskellige ting, f.eks. sit eget navn og navne på familiemedlemmer. Det er også meget fint at han forstår en lille besked f.eks. 'hvor er bamsen henne'.
Mellem 12-18 mdr´s alderen udvikler sproget sig. Det lyde ham siger kan sagten have en betydning, f.eks. kan ordet mama godt betyde 'jeg er sulten eller tørstig'. det er altså ormalt at sige et enkelt ord, for en hel sætnings betydning.
Når han peger på tingene, f.eks. mælken som han gerne vil have, så gør det til en vane at sige 'vil du gene have mælk', så han på den måde hører ordet sammen med handlingen og det han peger på. Du skal ikke rette på ham eller forsøge at 'tvinge'ham til at sige ordene, men bare gentager ordet i en sætning, så han hører ordet og også samtidig ved at du har forstået ham. Giv ham tid til at udtrykke sig og vær afventende.
Find nogle gode bøger at læse højt af, hvor I kan 'snakke' om billederne. Det kan være en god idé at begynde med dyrebøger og 'hvad siger koen, hunden, katten' osv. Syng også sange og lav små sanglege med ham.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske