Svar: Fodtøj - 9 mdr.
20. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Janne
Det er meget vigtigt at børn kan bevæge deres fødder frit og det er helt fint at han altid har kunne nøjes med strømpesokker. I princippet behøver han ikke at få sko på, før han skal til at være ude, men nu går vi jo også den varme tid i møde:o)
Til indendørs brug eller til en tur i bilen, hvor han ikke skal ud og stå på jorden, kan du med fordel købe nogle skindsutsko. De er bløde og bevægelige og stadig med skridsikre såler. De kan bruges her i perioden, hvor han har behov for noget der er skridsikkert, når han skal kravle og øve sig i at komme op at stå.
Du kan også købe deciderede kravlesko. De er bløde og brede og har en fast hælkappe, så de sidder godt fast om foden.
Med hensyn til børnesko og sandaler så er det vigtigt at disse også har en fast hælkappe og også en ankelrem. Der skal være plads til tæerne, de skal være 1-1½ cm længere end barnets fod, så der er plads til at foden glider frem, samtidig med at der er plads til at foden kan vokse. Hvis han 'svupper' i dem, så er de ikke gode, og kan evt. være for bredde.
Sålen skal være så bøjelig at du kan bøje skoen imellem dine fingre uden problemer. Det er rigtigt at nogle børnsko virker tunge, og ofte så kan skoen heller ikke bøjes, så dem går du uden om. Du kan godt få sko der er både lette, bløde og bøjelige også uden at de koster en formue.
Tag din søn med, så han kan prøve og vælg en forretning, hvor du får en god vejledning, en ordentlig ekspedition. Lad ham prøve forskellige modeller, så du ved selvsyn kan se, hvad der sidder godt på hans fod.
Når det er varmt er det en god idé at han får lov at gå i bare tæer. Det vil også være en oplevelse at mærke græsset under tæerne. Sko vil dog være en fordel, når han skal til at gå lidt mere rundt.
God jagt på de første sko:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske