Svar: Knopper ved munden
21. maj 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Kathrine
Børn kan få det der hedder kontaktallergi. Det ses f.eks. når barnet spiser tomater eller appelsin, hvor huden omkring munden bliver rød og knopret. Det forsvinder dog igen relativt kort tid efter at man har vasket barnet omkring munden med rent vand. Det er en reaktion der kommer pga kontakten med bestemte fødevarer og har ikke noet med allergi i øvrigt at gøre.
Som du beskriver det, lyder det til at være noget vedvarende og ikke noget der lige forsvinder igen af sig selv. Det er korrekt at nogle børn får lidt rødme og knopper omkrng munden ved tandfrembrud, men umiddelbart kan din beskrivelse omkring brug af sut også være årsagen.
Hvis sutten er af den type, hvor skjoldet vender ind mod uden og altså ikke væk fra munden, så kan din søn, i og med at han savler meget, vedblive at være fugtig omkring munden og det kan give svamp.
Hvis det fortsætter synes jeg derfor at du skal forsøge at behandle det med brentan, som er et svampemiddel. Man kan købe brentan i mildform i håndkøb, men det er til 'røde numser'. Det vil derfor være mest hensigtsmæssigt at du fik en recept hos lægen på en mild brentancreme, som kan bruges i ansigtet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske