Brev:
Sove problemer - 1 mdr.
13. august 2009
Alder:
1 mdr.
Sove problemer - 1 mdr.
Hej Helen.
Vi har netop meldt os til denne side, da vi med interesse har fulgt med i de glimrende råd du sender folk ...
Vi har en 7 uger gammel pige som meget ofte har problemer med at sove. Hun falder fint i søvn - altid hos en af os, men vi kan meget sjældent lægge hende i vugge eller lift uden at hun endten er vågen med det samme, eller efter ca 10 min begynder at kaste sig frem og tilbage indtil hun er vågen igen. Dette betyder, at hun kan helt op til 9-10 timer i træk uden at sove mere end 7 gange 10-20 min, og er til sidst så træt at hendes øjne er helt røde og hævede - alligevel ser det ud til at hun kæmper for at holde sig vågen, selvom det vel næppe kan være bevidst..?
Vi har bedst held af at få hende til at sove på brystet af en af os eller tæt på os i vores seng, men stadigvæk ikke så længe af gangen.
Hun skal i det hele taget have hjælp til at finde ro, og bliver hurtigt utilfreds hvis ikke hun er i bevægelse -endten ved at blive gået med eller vugget/rokket.
Vi har forsøgt at lægge hende i vugge/lift lige inden hun falder hen, for at hun ikke skal blive forskrækket over at vågne et andet sted end hvor hun faldt i søvn, men uden held.
Vi har også forsøgt at svøbe hende (både i træt/vågen tilstand og i halvsovende tilstand) - men det bliver hun meget ked af. Vi sørger altid for at hun har spist, bøvset og er skiftet inden vi går igang med at lulle hende i søvn.. (- hun får udmalket modermælk på flaske, pga indfaldne brystvorter måtte vi desværre opgive amning..).
Vi er bekymrede over at hun har så svært ved selv at finde ro -kan hun være utryg over noget? Har hun ubehagelige drømme som betyder at hun ikke har lyst til at sove? Kan det skyldes noget psykisk? Kan hendes udvikling på en eller flere måder tage skade af den manglende søvn?
Vi glæder os meget til at høre dit svar.
Med venlige hilsner fra
Eva og Rene - og lille Rebecca.