Svar: Sove problemer - 1 mdr.
13. august 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Eva og Rene og lille Rebecca
Tillykke med jeres lille datter :)
Det er helt naturligt at Rebecca viser et stort behov for tryghed og nærhed og at hun sover bedst på jeres brystkasse.
Når hun ligger der, så minder det om tiden inde i livmoderen, hver gang hun sparkede, så var der noget omkring hende, hun blive naturligt vugget, hver gang mor bevægede sig, hun kunne høre hjertelyd, mærke vejrtrækningen osv. og når hun ligger på jeres brystkasse, få hun samme tryghed, samme ro. Derfor sover hun bedst der og det er helt naturligt og også rigtig dejligt at have hende liggende der - tiden går så hurtigt, så det er med at nyde det, den tid, hvor hun rent faktisk kan ligge der :)
Det er derfor også naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en koldere seng. Hun bliver forskrækket af dette skift, flagrer med armene (hendes faldrefleks sætter ind), hun bliver urolig og har naturligt svært ved at finde ro, hun forstår ikke hvad der sker.
Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner som er lidt lunere at ligge på. Det kan også være en god idé at bruge kaleche på liften, fordi man på den måde får skabt en lille hule, som hjælper barnet med at koble fra overfor omverdenen og så er det ofte en rigtig god idé at svøbe barnet, så skiftet fra favn til seng ikke bliver så markant.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Start med at give hende flaske, så hun er godt mæt, skift hende, svøb hende her og giv hende evt. en lille tår mælk mere, hvis hun virker til at have behov og vil blive beroliget af det. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt.
Erstat gerne flasken med en sut og en sutteklud. Det at blive puttet med en klud ved sit ansigt giver også tryghed. Når hun ligger i jeres favn, så mærker hun også jeres krop, jeres tøj ved sit ansigt og kluden kan symbolisere dette og dermed give ro.
Stille og roligt puttes hun så fra favnen og ned i liften. Hun er hele tiden svøbt og hun har sin sut og sin klud. Stå lidt ved hende, hold hænderne roligt på hende, så hun mærker at I stadig er der. Lad jeres hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Sving evt. liften lidt frem og tilbage og lul hende til ro på denne måde :)
Vær opmærksom på at så lille en pige ofte ikke kan klare at være vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal hun have mad, svøbes og puttes igen.
Jeres datter er ikke syg eller fejler noget, men hun har brug for hjælp til at koble lidt fra overfor verden og hun har brug for at blive lullet til ro. Det er helt naturligt for hendes alder. Det vil naturligt påvirke hende, hvis hun ikke får sovet, for søvn skal hun have - det lyder dog som om at hun sover fint, hvis hun bare føler sig omsluttet og tryg og det er så det I skal prøve at skabe med et klæde og kærtegn og mindre væren i favn :)
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej og har fået lidt ro.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske