Svar: Skift fra modermælk til mme
13. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Esthers mor
Den uro du oplever hos Esther efter hun er begyndt at få mere modermælkserstatning kan hænge sammen med to ting - både at hun nu får langt mere mælk, altså større mængde af gangen end hun tidligere har fået, men også at hun har svært ved at nedbryde modermælkserstatningen og derfor får lidt mere mavekneb.
Det kan altså sagtens være en blanding af de to ting der gør sig gældende ...
Du kan overveje om du skal forsøge at skifte erstatning, for at se om hun bedre vil kunne tåle et andet produkt i maven. Det kan også nogle gange hjælpe at forsøge med en anden type flaskesut, hvis problemet er at hun f.eks. sluger meget luft, når hun spiser eller spiser meget hurtigt.
Og så skal du naturligvis lægge mærke til hendes afføring fordi det også giver et godt billede af, hvordan hendes mave fungerer. Hvis hun har tendens til hård mave og / eller tydeligt har svært ved at komme af med afføringen, når det er tid - hun græder, presser og græder igen - så kan det være en god idé at give hende lidt laktulose, som vil blødgøre afføringen. Du må give 1 ml pr kg hun vejer og bedst hvis det er fordelt over 2 gange daglig. Hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så kan du give hende 3ml morgen og 3ml aften og naturligvis regulere lidt op eller ned alt efter, hvad hun har det bedst med.
Det vil være rigtig godt med lidt mavemassage, cykle med benene, give hende et lunt bad, hjælpe hende med at få bøvset, bære hende hvor hun ligger med maven på din underarm eller ligger med maven hen over ammepude eller lignende. Alt sammen kan det være med til at give ro i maven :)
Jeg håber ovenstående giver lidt forklaring og hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske