Svar: Lære at falde i søvn alene
13. august 2009
Alder:
16 mdr.
Kære frustrerede mor
De fleste børn vil netop omkring 16 måneders alderen, som din datter er nu, begynde at kunne forholde sig til at mor og far er i stuen, imens de selv ligger i værelset. Indtil da vil de opleve sig forladt, når man går, de vil føle sig alene og kan ikke forstå, hvorfor man pludselig går fra dem ...
Børn i din datters alder vil ofte også have rigtig mange oplevelser i løbet af dagen og alt hvad de oplever skal bearbejdes i drømme. Det er naturligt samtidig svært for dem at give slip på dagen og alt hvad der er sket og deres hoved er ofte fyldt med tanker, som de skal have hjælp til at bearbejde.
Der er således intet unaturligt i at børn i din datters alder har brug for at man sidder hos dem 10-15 minutter inden de skal sove og jeg synes det er guld værd at prioritere dette, fremfor at gå og så have et barn der af ulykkelighed og angst ender med at kaste op ...
Du har ret i at flasken skal væk nu, i stedet kan din datter få en kop mælk og evt. en banan og så skal hun til at have godnathistorie. Du skal altså bruge lidt tid på at sidde hos hende, læse en bog for hende, evt. tale lidt om dagen der er gået og hjælpe hende med at få bearbejdet noget af den tankemylder hun har. Du kender det ganske givet også fra dig selv, hvis du har en masse uløste opgaver eller lignende, så er det svært at falde i søvn og give slip. Sådan kan det også være for børn og din datter kan naturligvis ikke helt sætte ord på dette endnu, men hun kan stadig godt have mange tanker der fylder.
Derfor skal du sætte dig hos hende og tale med hende om hvad der er sket i løbet af dagen "i morges da vi stod op, da ... så kørte vi til vuggestuen og du har leget med ..." osv. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil barnet kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen kunne falde over barnet.
Lige nu handler det altså om at hun skal gøres tryg og rolig ved at være i sin seng. Hun skal lære at når du går, så går du ikke fra hende - du er der stadig. Det er her vigtigt at hun har en lille smule lys på værelset og at døren ud til gangen står åben, så hun kan høre dig og fornemme at du stadig er der.
Når hun virker tryg ved at skulle sove, så må du vurdere, hvad hendes gråd handler om. Hvis hun græder ulykkeligt og tydeligt er bange, rejser sig og strækker armene op mod dig "gå ikke fra mig, tag mig op!" så skal du naturligvis ikke gå fra hende, så har hun brug for at du er der, kærtegner hende, holde hende i hånden osv.
Hvis hun protesterer mere, smågræder, pjevser over at dagen slutter nu og hun tydeligt hellere vil lege end sove, så er det fint at gå fra hende - men hele tiden skal du komme tilbage, betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove osv. inden du så går igen.
Du skal naturligvis også overveje om hun er parat til at falde i søvn, når du putter hende. Det er fint, hvis hun lægger sig til at sove inden for ca 15 minutter, tryg og rolig vel vidende at du er der - men hvis hun først sover efter 1 time, så er hun sandsynligvis ikke træt nok og så kan det være en idé at se på, hvordan hun sover i løbet af dagen.
De fleste børn vil i din datters alder kunne nøjes med kun en lur dagligt og den vil ofte ligge mellem 12-14.
Jeg håber ovenstående fortæller lidt om hvad der sker med din datter i øjeblikket og hvordan I kommer videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske