Svar: Madkrig - Hvad kan jeg give hende?
14. august 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du bliver frustreret, når familie og venner blander sig lystigt i din datters madvaner og jeg synes faktisk det lyder grænseoverskridende, at ingen af dem spørger om det er okay at give hende, eller hvad de må give hende - men bare gør det uden at spørge dig ...
Jeg synes det er meget vigtigt at du siger fra og det kan du gøre ved at sige til dem, at du er meget glad for at de interesserer sig for hende og gerne vil delagtiggøre hende i måltiderne, men at du ikke vil have de bare giver hende - de skal spørge dig først! Egentlig er den jo ikke længere end det, det er dit barn og derfor dig der bestemmer.
I forhold til at din datter stadig er 6 måneder gammel, så er det vigtigt at hun stadig får fint moset mad. Det er vigtigt at grøntsager, grød osv. er kogt godt, så hun kan optage det i sit tarmsystem. Hun vil have godt af at få de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, ligesom hun meget gerne må få mos af alle slags grøntsager og også skal til at have lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Når man putter kød og fisk i mosen, så er det fortsat sådan at grøntsagsmosen er lind i konsistensen og fisk og kød er fint hakket og udgør en meget lille del i begyndelsen - kun for at give lidt struktur i mosen.
Stille og roligt kan man så begynde at gøre mosen grovere, mose med en gaffel, tilsætte lidt ris, mere kød og fisk osv. og på den måde bliver maden mere med 'bid i'.
Omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn kunne tygge ris, pasta og lignende og vil også i denne alder begynde med lidt små rugbrødshapsere osv. Så I har altså fortsat god tid og skal nok nå det hele :)
Det vigtigste lige nu er at du tilbyder din datter så stor variation som muligt, jo mere forskellige smagsvariationer du kan give hende, jo bedre er det. Jo flere smagspræferencer hun får nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Gluten kan altså hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen Cøliaki. Gluten findes især i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og majs, ris, boghvede og hirse indeholder slet ikke gluten. Man skal være opmærksom på at mannagryn og spelt indeholder gluten. De bedste grødtyper at begynde med ved 6 måneders alderen er havregrød og øllebrød, netop fordi havre og rug ikke indeholder meget gluten.
Derfor er det også en god idé at tilbyde barnet f.eks. ristede rugbrødsbjælker fremfor lyst franskbrød, hvis man gerne vil give barnet noget at gnaske i og øve sig mundmotorisk på. Og det må din datter meget gerne få. Også bløde frugtstykker, som du allerede har forsøgt dig med, agurk og lignende kan være godt til udfordring mundmotorisk - men vi taler altså om så store stykker, at barnet kan sidde med dem i hånden og sutte på dem.
En plan for dagen til et 6-7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, eller du kan vælge at give flaske i stedet for grød - det afhænger af hvor stor en mængde mælk hun i øvrigt indtager.
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt i hånden, agurk, kartoffelbåd, kogt blomkål, en brødskorpe eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk
Med hensyn til modermælkserstatning og jern, så er det sådan, at hvis din datter får min 400ml mme dagligt, så er hendes jernbehov dækket ind. Hvis du giver fuld flaske efter ovenstående plan, så får hun både mælk og jern nok og skal ikke have yderligere tilskud.
Det er som regel flaskerne om dagen der forsvinder først, således vil formiddagsflasken være den flaske som skal væk i 7 måneders alderen og derefter flasken om eftermiddagen. I 8-9 måneders alderen vil 3 flasker dagligt ofte være passende (svarer til ca 600ml) og de ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske