Svar: Ble på igen
14. august 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Tine
Jeg synes du gør dig nogle rigtig gode overvejelser og du har fuldstændig ret i, at det lyder som om at jeres datter lige nu har behov for en pause omkring ble og renlighedstræning.
Jeg synes derfor I skal lade hende beholde bleen på, give hende den tryghed også nu, hvor I har ferie, tager på ture osv. og støder I så på et toilet og mor skal ind og tisse, så tag hende med og se om hun har lyst til at prøve og har hun ikke, så er det fint nok.
Prøv at tage det hele så naturligt som muligt, lån evt. bøger på biblioteket om renlighed og om hvordan man fungerer - hvad der sker med maden vi spiser, hvor den kommer hen og hvordan den kommer ud, så I får talt om renlighed, urin og afføring på en helt naturlig måde og så det bliver opfattet som en helt naturlig ting.
Jeg synes det er smadder ærgeligt at du og pædagogerne er kommet skævt ind på hinanden. Der er jo ingen tvivl om at I vel begge vil Caroline det bedste ...
Jeg ser absolut ingen problemer i at Caroline har været sendt i vuggestue i forbindelse med at hun blev storesøster. Faktisk oplever jeg at det for mange børn netop er et frirum at komme i institution, fordi dagligdagen der er fuldstændig som den plejer at være og barnet glider bare naturligt ind i mængden og leger som vanligt. Hjemme er hele situationen ændret og det kræver utroligt mange ressourcer for den nye storesøster at forholde sig til dette. Det er naturligt svært at skulle dele mor og far med en lille ny, det er svært at 'være den store' og i det hele taget finde ud af at være en lille familie på fire - så ingen dårlig samvittighed over ikke at holde barnet hjemme først i barselsperioden!
Jeg synes du skal meddele pædagogerne at Caroline har fået ble på og at hun lige nu har haft brug for en pause omkring renlighed. Når du oplever at hun virker parat og viser lyst til at komme på toilettet, så skal hun naturligvis opfordres til at prøve dette og viser hun interesse i vuggestuen, er det også fint at de der opmuntrer hende til at prøve. Men bleen må hun altså gerne beholde på og fik jeg en kommentar som "hvis de først tisser i bukserne et par gange finder de ud af at det er bedre at gå på toilettet" så ville jeg svare:
"Det kan godt være, men jeg synes det er synd at give børn gentagende nederlag med våde bukser, jeg vil heller give min datter en succesoplevelse med en tør ble - og derfor får hun bleen på!"
Jeg synes ikke det gør dig til en besværlig forældre, men derimod til en forældre som reflekterer og som lytter til sit barn og anerkender sit barns behov - og så er man ikke besværlig, men god!
Knus herfra og rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske